Ohjelmaa vuorokauden ympäri : Valtakunnalliset Lähetysjuhlat Rovaniemellä 12.–14.6.2015

Valtakunnallisia Lähetysjuhlia vietetään ensi kesänä Rovaniemellä 12.–14.6. Suomen Lähetysseuran kanssa juhlia järjestää Rovaniemen evankelisluterilainen seurakunta. Juhlien tunnus on ”Valo varjot hajottaa”.

Juhlien pääpaikat ovat Rovaniemen kirkko kaupungin keskustassa, Lappi Areena ja Lapin Urheiluopisto Ounasvaaran rinteillä noin kolmen kilometrin päässä keskustasta sekä Arktikum Ounasjoen varrella. Keskustan ja Lappi Areenan välillä liikennöi ilmainen juhlabussi lauantaina ja sunnuntaina.

Lähetysjuhlilla kerrotaan lähetystyön ajankohtaisia kuulumisia eri puolilta maailmaa. Juhlilla kohdataan muiden kulttuurien kristittyjä ja pohditaan heidän kanssaan, mitä merkitystä kristillinen usko tuo elämään ja miten usko vaikuttaa kehityksen ja maailman epäoikeudenmukaisuuden ongelmien ratkaisemiseen.  Ulkomaisia vieraita Rovaniemen juhlille odotetaan Nepalista, Etiopiasta ja Tansaniasta.

– Lähetysjuhlilla haluamme kertoa Jumalan suurista teoista eri puolilla maailmaa. Lähetystyöntekijät sekä yhteistyökirkkojen työntekijät kertovat, miten elävä Jumala toimii tänäkin päivänä tuoden elämään lohtua ja pimeyteen valoa. Mukana ovat muun muassa lähetystyöntekijät Laura ja Jukka Kääriäinen Taiwanilta sekä Katri ja Visa Kuusikallio Tansaniasta. Saamme myös osallistua päivittäin ehtoolliselle, kuulla raamattuopetuksia, rukoilla sekä vahvistua musiikin kautta, juhlien pääsihteeri Pirita Bucht kertoo.

Juhlilla on omaa ohjelmaa sekä paljon tekemistä varhaisnuorille ja nuorille, muun muassa paljasjalkapalloa, tarinasafaria sekä toimintapajoja ja nuorille mahdollisuus viettää koko yötön yö kirkossa.

Yötöntä yötä hyödynnetään myös pääohjelmassa. Jos sää sallii, on yökukkujilla mahdollisuus osallistua lauantaipäivän päätteeksi yöttömän yön lauluseuroihin Ounasvaaran kallioilla.

Lähetysjuhlilla on perinteisesti paljon ja monenlaista musiikkia. Rovaniemellä ovat mukana Lähetysseuran Amani-kuoro, nuortenryhmä Cumina sekä 30-vuotisjuhlavuottaan viettävä Jakaranda. Paikallisesta musiikkitarjonnasta vastaavat muun muassa Lapin Käsikellot, Saila Seurujärvi ja monet kuorot. Maailmojen messussa ovat mukana paikalliset maahanmuuttajat ja päätösmessussa Lapin sotilassoittokunta. Lauantaina 13.6. Lappi Areenassa konsertoi 60-vuotisjuhlakiertueellaan oleva suomalaisen gospelin ”grand old man” Jaakko Löytty.

Ohjelma, tietoa majoitusmahdollisuuksista ja muuta infoa kevään mittaan täydentyen löytyy osoitteesta www.lahetysjuhlat.fi