Nuoret toimivat aktiivisesti Viron kirkossa

Monet nuoret kirkon jäsenet ovat perheensä ensimmäiset kristityt. Kirkko on tärkeä yhteisö niille, joiden vanhemmat eivät ole kristittyjä. Helen Kuldkepp ja Triin Salmu toivovat

Helen Kuldkepp ja Triin Salmu työskentelevät Viron evankelisluterilaisen kirkon nuorisotyössä. He järjestävät myös lastenohjelmaa. Millaiselta he toivovat kirkon toiminnan näyttävän tulevaisuudessa?

– Rakastan työtäni. Toiveeni on, että lapsi- ja nuorisotyö olisi kirkon tärkein tehtävä, Helen vastaa.

Triin on samaa mieltä.

– Nuorisotyö on tärkeää. Monet nuoret kirkon jäsenet ovat perheensä ensimmäiset kristityt. Kirkko on tärkeä yhteisö niille, joiden vanhemmat eivät ole kristittyjä.

”Let’s do it”

Viron evankelisluterilaisen kirkon toiminta kehittyi voimakkaasti 1990-luvun alussa, kun maa itsenäistyi Neuvostoliiton viisi vuosikymmentä kestäneestä hallinasta. Kirkko saattoi toimia vapaasti, ja jäsenmäärä kasvoi nopeasti muutaman vuoden ajan.

Koska seurakunnilla on pula työntekijöistä, vapaaehtoistyötä on kehitetty paljon.

– Meillä on sellainen ”let’s do it” -mentaliteetti. Halu auttaa ja antaa oman työpanos ennen kaikkea kirkon lapsi- ja nuorisotyöhön, vaikka haasteita on paljon, Helen kuvailee hymyillen.

Kirkko huolehtii ihmisistä

Triin ja Helen kertovat, että ateismi on yleistä Virossa. Usein heidän toimintaansa kirkossa ihmetellään.

– Nuoret kysyvät, miksi me haluamme osallistua vapaaehtoisesti ”pitkäveteisiin jumalanpalveluksiin”.

Triin vastaa kritiikkiin kertomalla, miten kirkko tukee ja antaa voimia arkipäivässä.

– Unelmani on myös, että kirkko voisi olla yhteiskunnan tärkeä keskus, jonne kokoonnumme yhteen viikoittain, Triin lisää.

Hänestä on myös tärkeää näyttää, että kirkko vaikuttaa yhteiskunnassa ja että sillä todella on merkitystä.

– Yksi esimerkki tästä on Tallinnaan vasta perustettu perhekeskus. Kirkko toimii yhdessä valtion kanssa ja saa tukea myös Suomen Lähetysseuralta. Se on hienoa työtä.

Joanna Lindén-Montes, tiedottaja

Tallinnan uusi perhekeskus

Viron evankelisluterilainen kirkko avasi ensimmäisen perhekeskuksen tammikuussa. Arkkipiispa Andres Põder siunasi Tallinnassa sijaitsevat tilat. Hän uskoo, että monet virolaiset perheet saavat tukea keskuksesta. Piispan mielestä perhekeskus on myös tärkeä osa kirkon lähetystyötä. Keskus on perustettu yhteistyössä Viron sosiaaliministeriön, Tallinnan kaupungin ja lähialueen kuntien kanssa. Lähetysseuran työntekijä Pia Ruotsala toimii Viron evankelisluterilaisen kirkon perhetyön koordinaattorina ja perhekeskuksen johtajana.