Nuoret juhlivat globaalin kirkon syntymäpäivää Porvoossa

Porvoon suomalaisen seurakunnan nuoret juhlivat helluntain aattona globaalin kirkon syntymäpäivää.

Porvoon suomenkielisen seurakunnan nuoret juhlivat lauantaina 7.6., helluntain aattona, globaalin kirkon syntymäpäivää. Juhlat järjestettiin seurakunnan leirikeskuksessa lähellä Porvoon keskustaa. Juhlaan osallistui noin 40 nuorta, kaksi rippikouluryhmää ja seurakunnan piirissä toimivia nuoria.

”Olemme täällä tänä iltana juhlimassa sitä, että meidän globaali kirkkomme täyttää vuosia”, nuorisotyöntekijä Hugo Lehkonen aloitti illan ohjelman. Alkuun lauloimme ”Paljon onnea vaan” globaalille kirkolle. Ohjelman aikana nuoret tutustuivat maailmanlaajan kirkon nuoriin jäseniin ympäri maailmaa muun muassa leikkien ja tarinoiden muodossa.

”On tärkeää lisätä tietoisuutta siitä, että kirkko on yksi, globaali. Usein ajattelemme, että Suomi on yhtä kuin koko maailma. Ja kun ajattelemme ihmisiä muualla, puhumme usein eroista, ne korostuvat.  Se mikä on kaikille yhteistä jää usein pimentoon”, Hugo sanoo.

Illan aikana näytettiin kaksi videotervehdystä kirkon nuorilta jäseniltä Lähetysseuran yhteistyökumppaneilta Nepalista ja Senegalista.

”Hienoa saada oikeita kontakteja, nähdä oikeiden ihmisten kasvoja. Se on paljon hienompaa kuin se että meille vain kerrottaisiin, että sielläkin päin maailmaa on kristittyjä”, juhliin osallistunut nuori kommentoi.

Nuoriohjaajan järjestämän ohjelman lisäksi nuoret olivat valmistelleet juhlaan esityksiä. Porukka seurakunnan isosia lauloi ja tanssi.

”Aloimme harjoitella vasta tänään. Toivottavasti sitä ei huomannut”, he nauravat.

Vähästä harjoittelusta huolimatta talent-show oli parasta juhlassa.

”On kivaa, kun saa vain sai heittäytyä esiintymiseen”, yksi ryhmä tytöistä sanoo. Esitysten lisäksi nautittiin yhdessäolosta ja erilaisesta illasta.

”Kiva vain kokoontua yhteen ja tehdä jotain erilaista” ryhmäläinen sanoo hymyillen.

Suomen Lähetysseuran Minä uskon -kampanjan nuorisotyönmateriaalia hyödynnettiin laajasti juhlassa ja tilaisuudessa kerättiin myös lahja Lähetysseuran työhön.

Maria Palmusaari