Nopea kehitysyhteistyöleikkaus koskettaa Suomessa erityisesti naisia

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen tapasi kehitysministeri Lenita Toivakan perjantaina 14.8. yhdessä muiden järjestöjohtajien kanssa. Seppo Rissanen totesi koko kehitysyhteistyön leikkausten piiriin joutuvan Suomessa toistatuhatta henkilöä.

”Leikkaus kohdistuu erityisesti naisvaltaiselle alalle. Hallitusohjelma linjaa, että kehitysyhteistyöllä vahvistetaan naisten ja tyttöjen asemaa, mutta kaavailut leikkauksista uhkaavat lisätä naisten työttömyyttä irtisanomisten kautta Suomessa”, sanoo Seppo Rissanen.

Kehitysmaissa leikkausten vaikutusten piiriin joutuu miljoonia ihmisiä. Jo Lähetysseuran työn vaikutuspiirissä on miljoona. Heistä useimmat ovat naisia ja tyttöjä. Leikkaukset kohdistuvat erityisesti heihin.

”Leikkaukset vaikuttavat lamauttavasti sekä kehitysyhteistyöhön että kansalaisjärjestötoimintaan. Kansalaisyhteiskunnan toimintavalmiudet heikkenevät”, sanoo Seppo Rissanen.

Suomen Lähetysseuralla on vuonna 2015 8,4 miljoonan euron valtion rahoitusosuus. Lisäksi Lähetysseuran omavastuuosuus on ollut yli 13 prosenttia, joten kaikkiaan vuosittain kehitysyhteistyötä on tehty yli yhdeksällä miljoonalla eurolla.

Valtionavustus putoaa valtiovarainministeriön ehdotuksen mukaisesti Suomen Lähetysseuran osalta noin 3,5 miljoonaa euroa.

Suomen Lähetysseurassa tehdään erilaisia sopeuttamistoimenpiteitä hyväksytyn strategian mukaisesti.

”Vuodelle 2016 ei ole tulossa mitään helpotusta. Ensi vuoden keväänä ulkoministeriö tekee evaluoinnin. Osallistumme myös kehityspoliittiseen keskusteluun”, kertoo Seppo Rissanen.

”Vakavaa tilannetta voivat lievittää ainoastaan seurakunnat ja yksittäiset tukijat omilla toimenpiteillään”, painottaa Seppo Rissanen.