Nepalissa katsotaan jo eteenpäin: koulut alkavat ja siemenviljaa kylvetään pian pelloille

SAHAS-järjestön johtaja Surendra Shrestha kuvasi maanjäristyksessä rikkoontuneen koulun Dhadingin läänissä. Hänen tavoitteenaan on laittaa koulut kuntoon mahdollisimman pian ja tehdä niistä maanjäristyksen kestäviä.

Nepalissa koulut laitetaan kuntoon ensimmäiseksi. Koulunkäynti aloitetaan toukokuun viimeisellä viikolla.

Lähetysseuran yhteistyökumppanin SAHAS-järjestön johtaja Surendra Shrestha kertoo, että kouluista rakennetaan maanjäristysturvallisia rakennuksia.

-Haluamme mobilisoida rakennustyöhön paikallista väkeä, koulujen toimikunnat mukaan lukien, jos suinkin mahdollista.

Muita kiireellisimpiä tehtäviä on jakaa riisin ja hirssin siemeniä niille, jotka ovat menettäneet siemenviljansa maanjäristyksessä. Siemenviljaksi jaetaan laadukasta, näille alueille sopivaa siementä.

Osa juomavesijärjestelmistä on vahingoittunut, mutta osa pystytään myös korjaamaan. Puhdasta vettä tarvitaan pikaisesti. Myös peltojen kastelujärjestelmät on saatava kuntoon. Samalla haudataan kuolleet eläimet hygieniasyistä.

Shrestha kertoo, että pellot ovat suurimmaksi osaksi säilyneet vahingoittumattomina. Läänien pohjoisosissa on enemmän vaurioita.

Lähetysseuran kumppani SAHAS on luotettava katastrofiavun jakaja

Kylien talojen tilanne on vaikeampi. Shresthan mukaan huhtikuun maanjäristyksessä Dhadingin ja Gorkhan läänien taloista 80 % vaurioitui asuinkelvottomiksi. Toinen, 12.toukokuuta sattunut maanjäristys tuhosi näissä lääneissä viimeisetkin talot.

Lähetysseuran lähettämää tukea on käytetty hätäapupakettien jakoon näissä lääneissä. Shrestha kertoo, että SAHASin työntekijät ovat saaneet hyvän vastaanoton, koska paikalliset ovat tunteneet heidät pitkään. He pystyivät myös tuomaan välittömästi hätäapua. Yhteistyö paikallisviranomaisten kanssa on ollut hyvää, ja avun koordinointi on tapahtunut yhdessä heidän kanssaan. Näin hätäavun päällekkäisyyksiltä on vältytty. Paikallisviranomaiset ovat vastanneet turvallisuudesta, ja apua on saatu toimitettua perille ongelmitta.

Nyt jaettujen ruokatarvikkeiden pitäisi riittää 2-3 viikkoa eteenpäin. Myöhemmin saatetaan jakaa lisää ruokaa kaikkein syrjityimmille ihmisryhmille, joilla ei ole yhtään omaisuutta tai rahaa.

Henkistä tukea traumoista kärsiville

Alueen asukkaiden henkinen hyvinvointi on tärkeää. Heitä autetaan toipumaan maanjäristyksen aiheuttamista traumoista. Tässä tehdään yhteistyötä Center for Mental Health and Counselling -järjestön kanssa. Varsinkin lapset ovat järkyttyneitä, kun kodit ovat hajonneet ja omaisia on kuollut tai loukkaantunut.

SAHAS ja Lähetysseura toimivat yhteistyössä Gorkhan, Tanahun ja Dhadingin lääneissä. Nämä läänit kärsivät kaikkein suurimmat tuhot huhti- ja toukokuun maanjäristyksissä.