Nepalin maanjäristys tuhosi useita kouluja – Lähetysseura antaa koululaisille psykologista ensiapua

Voimakas maanjäristys surmasi Nepalissa satoja ihmisiä ja tuhosi kymmeniätuhansia koteja. Koululaisille katastrofi merkitsee katkosta koulunkäyntiin, ja traumaattinen kokemus vaatii tukea mielenterveydelle.

Oppilaat saivat psykologista ensiapua Jajarkotissa maanjäristyksen jälkeen. Kuva: CMC-Nepal.

Nepalin länsiosaan iski myöhään viime viikolla perjantai-iltana voimakas maanjäristys, joka oli voimakkuudeltaan 5,6 richteriä. Järistys aiheutti suurimpia tuhoja Karnalin maakunnassa Jajarkotin ja Läntisen Rukumin piirikunnissa.

Tämänhetkisen tiedon mukaan maanjäristys aiheutti yli 150 kuolemaa ja reilut 250 loukkaantumista. Lisäksi yli 9 000 kotia on tuhoutunut täysin ja 19 000 kotia on vahingoittunut, kertoo Nepalin Punainen Risti.

Lähetysseuralla on kaksi hanketta tuhoalueella yhdessä CMC-Nepalin ja Sahas-järjestön kanssa. Yhteistyökumppaneiden ja Lähetysseuran työntekijät ovat kunnossa, mutta järistyksessä kuoli yksi CMC-Nepalin hankkeeseen osallistunut kuraattoriopettaja ja seitsemän oppilasta.

”Maanjäristys on tuhonnut kokonaan tai osittain työalueemme kouluja. Emme vielä tiedä, milloin lapset pääsevät takaisin kouluun. Lisäksi maanjäristyksen aiheuttama trauma tulee vaikuttamaan lasten oppimiseen. Lähetysseuralla on ollut alueella työtä, joka tukee koulukuraattorien kouluttamista. Heillä on osaamista tukea oppilaiden mielenterveyttä”, kertoo Lähetysseuran Nepalin maatoimiston päällikkö Terhi Teiskonlahti.

Lähetysseuran tuella CMC tarjoaa oppilaille, opettajille ja vanhemmille psykologista ensiapua, jolla pyritään estämään trauman pitkäaikaisvaikutuksia myös oppimiseen.

CMC:n hankkeeseen osallistuneista kouluista yhteensä 12 on tämänhetkisen tiedon mukaan tuhoutunut kokonaan tai osittain. Sahasin hankkeen yhteisöissä kaksi taloa on tuhoutunut osittain.

Maanjäristys vaikeuttaa entisestään nepalilaisten elämää. Karnalin maakunta on Nepalin köyhin. Siellä köyhyydessä elää noin puolet asukkaista. Alueen ihmisistä harva osaa lukea, maastamuutto on yleistä ja noin neljännes väestöstä on syrjittyjä alakastisia daliteja.

”Tiedämme myös, että useat sortuneista rakennuksista ovat olleet kaikista haavoittuvimpien ihmisryhmien, niin sanottujen dalitien, sekä entisten maaorjien taloja. Tilanne kurjistaa heidän elämäänsä entisestään”, Teiskonlahti kuvailee.

*** Tuettu Suomen kehitysyhteistyövaroin. ***

Teksti: Tarmo Ylhävuori

Tämänhetkisen tiedon mukaan mielenterveystyön kehittämiseen osallistuneista kouluista 12 on tuhoutunut kokonaan tai osittain. Kuva: CMC-Nepal.