Nepalin kirkolliset järjestöt kokoontuivat yhteiseen neuvottelupäivään

Sujit Soren Nepalin evankelisluterilaisesta kirkosta

Suomen Lähetysseuran kirkolliset Nepalin-yhteistyökumppanit kokoontuivat neuvottelupäiville lokakuun alussa.

Lähetysseuran työntekijä Maria Westerling kertoo, että parisenkymmentä osanottajaa saapui Kathmanduun kertoman oman kirkkonsa tai järjestönsä työstä ja oppimaan toisilta. Tällaisia neuvottelupäiviä järjestetään kaksi kertaa vuodessa.

-Päivän teemana olivat vammaiset ja heidän tilanteensa. Ohjelma alkoi K.B. Rokayan raamattutunnilla, jossa hän muistutti Jeesuksen kehotuksesta rakastaa Jumalaa yli kaiken ja lähimmäistä kuten itseämme. Jeesus antoi myös uuden käskyn: meidän kristittyjen tulee rakastaa toisiamme. Tämä on tärkeää kokonaisvaltaisessa lähetystyössä, kirjoittaa Maria Westerling.

K.B. Rokaya on Nepalin kirkkojen neuvoston (National Council of Churches of Nepal) pääsihteeri, ja hän toimii aktiivisesti ihmisoikeuskomiteassa. Rokaya on myös ekumeenisen rauhantyön päähahmoja Nepalissa.

Tiedot ja taidot laitettiin vaihtoon

Osallistujat saivat päivän mittaan oppia, miten he voivat sanoin ja kuvin kertoa kiinnostavasti järjestönsä työstä esimerkiksi powerpointin avulla.

-Monet osallistujat olivat sitä mieltä, että toisilta voi oppia esimerkiksi naisten johtajuuskoulutuksesta ja rauhankasvatuksesta.

Forward Looking -järjestön muusikkoryhmä, jossa on kuusi näkövammaista miestä, tarjosi korkeatasoista ja vaikuttavaa ohjelmaa. Järjestö toimii vammaisten aseman parantamiseksi Nepalissa.

Kirsti Kirjavaista kiitettiin pitkästä työurasta Nepalissa

Lähetysseuran työntekijä Kirsti Kirjavainen on työskennellyt Nepalissa 35 vuotta. Samalla kun hänen toimintaansa kiitettiin, Ben ja Maria Westerling toivotettiin tervetulleiksi työyhteyteen. Maria työskentelee tiedottajana ja vapaaehtoistyön koordinaattorina, Ben toimii Lähetysseuran aluepäällikkönä.

-Tämä neuvottelu oli Kirsti Kirjavaiselle viimeinen hänen lähetystyöntekijäurallaan. Loppupuheessa Kirsti muistutti, että todellinen kehitys saavutetaan vain kokonaisvaltaisella lähetystyöllä. Siinä toinen käsi edustaa hengellistä työtä ja toinen kehitysyhteistyötä.

Maria Westerling (käännös: Paula Laajalahti)