Nenäpäivävaroilla hyvinvointia Nepalin lapsille

Vammainen ja alakastinen Anu Bishwakarma,15, iloitsi lokakuussa 2019 uusista kävelysauvoistaan Dhadingin piirikunnassa, jossa työtä tehdään erityisesti naisten ja lasten terveydentilan parantamiseksi. Kuva: Mimosa Hedberg

Perjantai 13. kääntyy Onnenpäiväksi, kun Suomen hauskinta hyväntekeväisyyskampanjaa vietetään jälleen marraskuussa. Nenäpäivä tarjoilee Ylen välityksellä kotikatsomoihin hersyvää huumoria, koskettavia tositarinoita, musiikkielämyksiä sekä tietenkin mahdollisuuden auttaa maailman lapsia. Koko ilta jännitetään tuttuun tapaan lahjoituspotin kertymistä! Ennen varsinaista Nenäpäivää, Tapiola Sinfonietta soittaa 29.10 rauhan ja rakkauden säveliä suorana television ja radion välityksellä.

Nenäpäivää tarvitaan tänä syksynä enemmän kuin koskaan: lahjoituksilla tuetaan maailman kaikkein heikoimmassa asemassa olevia lapsia, joiden tilannetta korona on entisestään hankaloittanut. Lähetysseura tukee Nenäpäivä-keräyksen varoilla Nepalin työtä, joka parantaa erityisesti lasten hyvinvointia sekä auttaa kokonaisia yhteisöjä kohentamaan terveyttä, koulutusta, ruokaturvaa ja toimeentulomahdollisuuksia.

Koronalla on ollut suuri vaikutus Nepalin lasten terveyteen ja hyvinvointiin. Oikeus opetukseen on kärsinyt ja lasten opintielle tullut katkos. Osa kouluista on edelleen syksyllä kiinni ja etäopiskelumahdollisuudet ovat heikot. Synnytyksessä kuolleiden lasten määrä on kasvussa ja lähisuhdeväkivallan on raportoitu lisääntyneen.

Tarve lasten mielenterveyden tukemiselle on merkittävä. Lasten mielenterveyden puolesta työskentelevä Lähetysseuran nepalilainen kumppanijärjestö onkin alkanut kouluttaa opettajia lasten mielenterveysasioissa ja tuottamaan suurelle yleisölle suunnattua radio-ohjelmaa, jossa muistutetaan, että korona pelottaa myös lapsia ja heidät on tärkeä ottaa huomioon.

29.10.2020 klo 19–20.30 Rauhaa ja rakkautta -konsertti Yle TV1 ja Radio Suomi
13.11.2020 klo 19–23.30 Nenäpäivä-lähetys Yle TV1 ja Yle Areena