Suuri osa lapsista Nepalissa aloittaa koulun, mutta se jää usein kesken. Lisäksi opetuksen ja opetusmateriaalien laatu on usein heikkoa. Nepalin yhdistynyt lähetys (United Mission to Nepal, UMN) toimii yhteistyössä paikallisten kansalaisjärjestöjen, opetusviranomaisten ja koulujen kanssa, jotta sekä virallisen koulutuksen että aikuiskoulutuksen saatavuus paranisi.
Koulutus on avain taloudelliseen ja sosiaaliseen kehitykseen ja siten köyhyyden vähentämiseen. Suomen Lähetysseura tukee UMN:n opetushanketta Nenäpäivä-keräyksestä saamillaan varoilla. Nenäpäivä-kampanja huipentuu suureen Nenäpäivä-show´hun 7.11. Yle TV2:lla.
Maksud Ali osaa neljää kieltä
Moni yhdeksänvuotias tuskin osaa lukea neljällä eri kielellä ja kaksin eri aakkosin, mutta Maksud Ali Dhuniya osaa!
Maksud Ali asuu Barkulpurissa, Kapilvastu-nimisessä läänissä Lounais-Nepalissa. Hän pääsi mukaan UMN:n tukemaan esikoululuokkaan. Esikoululuokan jälkeen hän jatkoi koulussa ja on nyt kolmannella luokalla.
Maksud Alin vanhemmat olivat huolissaan koulun opetuksen laadusta, mutta kun he kuulivat, että koulussa on käytössä UMN:n tukemana lapsiystävälliset opetusmenetelmät ja materiaalit, Maksud Ali sai jatkaa samassa, paikallisessa koulussa ystäviensä kanssa.
Maksud Ali saa nyt opetusta eri kielistä. Koulussa on käytössä UMN:n tukema monikielinen opetusohjelma, jossa oppilaat voivat saada opetusta nepalinkielen lisäksi omalla äidinkielellään. Opettajat uskovat, että mahdollisuus monikielisyyteen on tuonut Maksud Alin lahjakkuuden esille. Maksud Ali hallitsee nepalin ja englannin lisäksi kaksi paikallista kieltä: tharun ja abadhin.
Maksud Ali on ehkä luokkansa paras, mutta myös moni muu hänen luokallaan ja alakoulutasolla menestyy opinnoissaan todella hyvin. Suuri vaikutus on ollut paitsi UMN:n tarjoamalla esikoululuokalla, myös materiaaleilla, lapsiystävällisillä opetusmenetelmillä ja monikielisellä ohjelmalla, joissa UMN on kouluttanut opettajia ja muuta koulun henkilökuntaa.
Oppilaat, jotka joutuvat aloittamaan koulun ummikkoina nepalinkielellä tai englannilla, jättävät koulun helposti kesken, sillä opiskelu on liian vaikeaa. Lisäksi lapsia tarvitaan kotitöissä, joten paine koulun keskeyttämiselle on kova. Monen lapsen äidinkieli ja elinympäristössä puhuttu kieli on jokin muu kuin nepali tai englanti. Nepalissa puhutaan yli sataa eri kieltä.
Kuulovammainen Bahadur läpäisi loppukokeen erinomaisin arvosanoin
Raj Bahadur, 17, on ensimmäinen kuulovammainen poika, joka pääsi erittäin hyvin arvosanoin läpi vaativasta koulun päättökokeesta syrjäisessä Mugun läänissä. Raj Bahadurin esimerkki rohkaisee muitakin Mugun vammaisia nuoria opiskelemaan ja yrittämään tosissaan.
Raj Bahadur pystyi aloittamaan koulunkäynnin UMN:n avun turvin, vaikka hänen pitikin samaan aikaan auttaa perhettään monenlaisissa kotitöissä. Koulunkäynti ei ollut helppoa, sillä hän kävi normaalia koulua toisten lasten kanssa, vaikka on kuulovammainen.
Raj Bahadurin ollessa viidennellä luokalla UMN perusti Mugun läänin pääkaupunkiin Gamgadhiin koulun ja asuntolan kuulovammaisille. Kouluun palkattiin koulutettuja viittomakielen osaajia opettajiksi. Raj Bahadur pääsi kouluun ja muutti asuntolaan UMN:n tuella. Raj Bahadurin into oppia oli valtava.
Viime maaliskuussa hän osallistui suureen peruskoulun päättökokeeseen, SLC:hin (School Leaving Certificate). SLC-koetta kutsutaan Nepalissa rautaportiksi, sillä kaikki kokeen kuusi ainetta tulee läpäistä, jotta voi jatkaa opiskelua luokille 11 ja 12. SLC:n läpäisyprosentti Nepalissa on vuosittain vain noin 30.
Raj Bahadur kuitenkin onnistui, ja vieläpä erittäin hyvin arvosanoin. Raj Bahadurin isä on pojastaan ylpeä.
– Minulla on kuusi lasta, joista kolme on täysin kuuroja. Ilman UMN:n apua en olisi pystynyt tarjoamaan koulutusta Raj Bahadurille. Jokapäiväisen toimeentulon kanssa on todella tiukkaa, eikä siinä pysty ajattelemaan lasten koulunkäyntiä. Yritän ruokkia lapseni, mikä pelkästään on jo suuri työ ja melkeinpä mahdotonta ilman apua, isä kertoo.
Anni Takko (UMN:n materiaalista)
Lähetysseuran kautta Nenäpäivän tuki ulottuu yli 60 000 ihmiseen Nepalissa.