Nenäpäivän tuella: Koulukirjoja omalla kielellä Nepaliin!

Toisluokkalainen Sangita Budha (kesk.) iloitsee uusista omakielisistä oppikirjoista. Nyt hänkin ymmärtää

Rukumin läänin Kankrin kunnan asukkaat ovat pääosin magareja, jotka puhuvat omaa magarin kieltään. Useimmat eivät osaa nepalia, joka on kouluissa käytettävä kieli. Koulun aloittaminen magar-lapselle ei siis ole mikään helppo tai edes mieluinen asia. Lapset eivät opi ja opettajat ovat turhautuneita.

Nepalin yhdistynyt lähetys (UMN) aloitti Kankrissa kaksikielisen opetuksen kehittämisen yhdessä paikallisten kouluviranomaisten kanssa. Sitä ennen UMN:n tosin piti tehdä aika pitkään vaikuttamistyötä sekä kouluttaa opettajia ja kouluviranomaisia. Sanoma meni perille ja innostus kaksikielistä opetusta kohtaan syntyi.

Seuraava askel oli magarinkielisen oppimateriaalin valmistaminen. Asiaan innostuneista opettajista koottiin ryhmä, joka sai koulutusta asiasta. Oppikirjat tehtiin kahdelle ensimmäiselle luokka-asteelle. Sitten materiaali kävi läpi opetusviranomaisten tarkistuksen. Ja nyt se on julkaistu ja käytössä.

”Nyt ymmärrän, mitä opetetaan”

– En koskaan osannut odottaa, että saisin koulukirjoja omalla kielelläni, iloitsee toista luokkaa käyvä Sangita Budha Bal Jyotin koulussa Dahabangissa.

– Ymmärrän opetuksen hyvin selvästi ja nepalin kielen oppiminenkin on nyt helpompaa, hän sanoo.

Paikallinen kunnanjohtajakin kiittelee opetusta.

– UMN teki suuren työn kaksikielisen opetuksen toteuttamiseksi. Sen ansiosta vanhempienkin kiinnostus lasten koulunkäyntiin on lisääntynyt.

Koulun rehtori kertoo, että omakielinen opetus on tiivistänyt koko magar-yhteisöä ja nyt se tuntee koulun omakseen. Kuntakin on luvannut taloudellista tukea kaksikieliselle koulutukselle.

——

Suomen Lähetysseura on mukana Nenäpäivä-kampanjassa. Lähetysseura käyttää osuutensa Nenäpäivä-keräyksen tuotosta Nepalissa työhön, joka parantaa lasten ja naisten asemaa sekä tukee etnisiä vähemmistöjä ja dalit-yhteisöjä kohentamaan koulutusta, ruokaturvaa, terveyttä ja toimeentulomahdollisuuksia.

Muista katsoa suuri Nenäpäivä-show ensi perjantaina 6.11. klo 19 Yle TV2

www.nenäpäivä.fi