Nenäpäivän keräystulos huikeat 3,16 miljoonaa euroa

Nepalin koulut ovat yleensä hyvin virikkeettömiä. Methinkotin kouluun lapset tulevat mielellään

Nenäpäivä-kampanja keräsi vuonna 2013 yli kolme miljoonaa euroa kehitysmaiden lasten hyväksi. Ennätyksellinen keräystulos kasvoi edellisestä vuodesta lähes miljoona euroa. Suomen Lähetysseura tukee Nenäpäivä-keräyksen varoin Nepalissa työtä, joka parantaa lasten ja naisten asemaa sekä tukee kokonaisia yhteisöjä – erityisesti etnisiä vähemmistö- ja dalit- eli alakastisten yhteisöjä – parantamaan koulutusta, ruokaturvaa, terveyttä ja toimeentulomahdollisuuksia.

Ylen Hyvä Säätiön järjestämä Nenäpäivä-kampanja muistuttaa vuosittain suomalaisia jokaisen lapsen oikeudesta ihmisarvoiseen elämään. Vuonna 2013 Nenäpäivään osallistui ennätysmäärä yksittäisiä kansalaisia, yhteisöjä, yrityksiä ja kaveriporukoita ympäri Suomen. Kampanjan aikana Nenäpäivän nettiin perustettiin yli 200 tiimiä, joiden kautta yhteisöt, yritykset ja kaveriporukat tekivät omia tempauksiaan varojen hankkimiseksi kehitysmaiden lapsille. Suomen Hyvän Tekijöiden yhteisillä ponnistuksilla seitsemännen Nenäpäivä-kampanjan 2,5 miljoonan euron keräystavoite ylitettiin kirkkaasti.

Upean keräystuloksen mahdollisti myös joukko uusia ja jo vuosia matkassa olleita yhteistyökumppaneita. K-citymarket Oy ja Anttila Oy keräsivät Nenä-tuotemyynnin ja henkilöstötempaustensa kautta yli 190 000 €. Suomen Lions -liitto keräsi 317 klubin voimin yli 160 000 €.

Mukana yhdeksän järjestöä

Nenäpäivän keräysvarat jaetaan tasan Nenäpäivän toiminnassa mukana olevien kehitysyhteistyöjärjestöjen kesken. Vuoden 2013 keräysvaroilla Suomen UNICEF, Kirkon Ulkomaanapu, Suomen Punainen Risti, Pelastakaa Lapset, Plan Suomi, Fida International, Suomen Lähetysseura, Solidaarisuus ja Suomen Ammattiliittojen Solidaarisuuskeskus SASK edistävät kehitysmaissa lasten oikeuksia mm. turvalliseen koulunkäyntiin ja hyvään perusopetukseen, paikkaavat paikallisten terveydenhoito-järjestelmien puutteita sekä äiti-lapsi-terveydenhuoltoa, torjuvat ja ennaltaehkäisevät lapsityövoiman käyttöä, auttavat lapsia traumaongelmissa, tekevät työtä tyttöjen sukupuolielinten silpomista vastaan, auttavat seksuaalisen hyväksikäytön ja lapsikaupan uhreja, tukevat nuorten ammattikoulutusta ja yrittäjyyttä sekä edistävät perheiden ruokaturvaa.

Seuraavan kerran Nenäpäivää vietetään 7.11. Kampanja-aika on 9.10.–9.11.2014.

Suomen Lähetysseuran Nenäpäivä-kohde

Artikkeleita Lähetysseuran Nenäpäivä-hankeista:

Nenäpäivä tukee Nepalin kouluja: Emme halua palata entiseen

Nenäpäivä-kampanja alkaa: Yle kävi kuvaamassa Lähetysseuran työtä Nepalissa

”Onpa liikkuminen täällä hankalaa”