Nenäpäivän 2014 keräysennätys 3,69 miljoonaa euroa syntyi kansanliikkeen voimalla – Lähetysseuran osuus Nepaliin

Rashmi

Viime vuonna suomalaiset keräsivät ennätysmäärän kehitysmaiden lasten auttamiseksi: 3,69 miljoonaa euroa. Keräystulos on Nenäpäivä-historian merkittävin. Vuosi 2014 osallisti mukaan ennennäkemättömän määrän eri alojen toimijoita ja yksittäisiä kansalaisia. Suomen Lähetysseuran kohdistaa oman osuutensa Nepaliin.

Suomen Lähetysseura tukee Nenäpäivä-keräyksen varoin Nepalissa työtä, joka parantaa lasten ja naisten asemaa sekä tukee kokonaisia yhteisöjä – erityisesti etnisiä vähemmistö- ja dalit- eli alakastisten yhteisöjä – kohentamaan koulutusta, ruokaturvaa, terveyttä ja toimeentulomahdollisuuksia.

Mukana aiempaa enemmän kumppaneita

Vuonna 2014 Nenäpäivä-kampanjaan osallistui enemmän yrityksiä, liittoja, järjestöjä, kouluja, päiväkoteja sekä yksityishenkilöitä kuin koskaan aiemmin. Keräystuloksen kannalta huomionarvoista on erityisesti valtakunnallisten yhteistyökumppanuuksien voimakas kasvu.

– Viime vuonna vahvistimme yhteistyötämme erityisesti Keskon päivittäistavarakaupan kanssa. Kun Nenäpäivän Nenää sekä muita yli sataa kampanjatuotetta myytiin lähes 1000 K-kaupassa ympäri Suomen, tuli hyvän tekeminen konkreettisesti lähelle ihmisten arkipäivää, kertoo Nenäpäivä-säätiön toiminnanjohtaja Anu Rapeli.

Kaupallisten kumppanuuksien ohella myös perinteinen lipaskeräys on edelleen tärkeä osa Nenäpäivä-kampanjaa

Ylen ohjelmatuki tuo kehitysmaiden lasten arjen lähelle jokaista suomalaista. Nenäpäivän tuella edistetään lasten ihmisarvoisen elämän toteutumista kehitysmaissa ja pyritään saamaan aikaan pysyviä muutoksia. Vuonna 2014 Nenäpäivän tulos kasvoi vuoteen 2013 verrattuna yli puoli miljoonaa euroa. Kerätyt varat käytetään Nenäpäivän taustalla vaikuttavien yhdeksän järjestön – mukaan lukien Suomen Lähetysseura –hankkeissa, joiden keskiössä ovat lapset ja heidän perheensä.

Nenäpäivää vietetään seuraavan kerran 6.11.2015.

www.nenapaiva.fi