Nenäpäivä 2019: Nyt pääsee käymälään

Kehitysyhteistyökoordinaattori Teressa Juhaninmäki ja kansanedustaja Khem Prasad Lohan esittelevät Lähetysseuran saamaa plakaattia.
”Tämä on hieno esimerkki järjestöjen ja viranomaisten yhteistyöstä Nepalissa”, iloitsi Lähetysseuran kehitysyhteistyökoordinaattori Teressa Juhaninmäki yhdessä kansanedustaja Khem Prasad Lohanin kanssa. Kuva Mimosa Hedberg

Nepalissa ripuli on lasten yleisin sairaus. Maaseudulla käymälöitä ei ole tarpeeksi, joten tarpeet tehdään usein pelloille tai pensaikkoon. Nepalissa kuolee joka tunti yksi alle 5-vuotias lapsi huonon hygienian takia.

Suomen Lähetysseura ja sen kumppanijärjestö Shanti Nepal saivat huhtikuussa tärkeän tunnustuksen. Ne ovat rakentaneet jo yhdeksän vuoden ajan käymälöitä Dhadingin alueella, jossa asuu yli 360 000 ihmistä. Käymälöiden rakentaminen on ollut valtion ja eri järjestöjen yhteinen urakka.

Dhading julistettiin nyt Nepalin 64. piirikunnaksi, jossa asukkailla on pääsy käymälään. Nepalissa on vielä jäljellä 13 piirikuntaa, joissa vastaavaa tasoa ei ole saavutettu.

Juhlassa muistutettiin, että seuraavaksi alueella on keskityttävä siihen, että piirikunta saavuttaa täyden sanitaatioasteen. Sanitaatiolla tarkoitetaan puhdasta vettä, hygieenistä käymälää ja turvallista jätösten käsittelyä.

Vessa ja puhdas vesi pelastavat henkiä. Nepalissa kuolee joka tunti yksi alle 5-vuotias lapsi huonon hygienian takia. Lähetysseuran kumppanijärjestö rakentaa vessoja kaukaisiin kyliin ja opastaa kyläläisiä käyttämään niitä. Kuva Janne Juhaninmäki
Vessa ja puhdas vesi pelastavat henkiä. Nepalissa kuolee joka tunti yksi alle 5-vuotias lapsi huonon hygienian takia. Lähetysseuran kumppanijärjestö rakentaa vessoja kaukaisiin kyliin ja opastaa kyläläisiä niiden hoidossa. Kuva Janne Juhaninmäki

Terveystarkastuksia äideille ja lapsille

Lähetysseuran tukema työ paransi viime vuonna 18 000 ihmisen elämää Dhadingin alueella. Heistä 11 000 oli naisia ja tyttöjä. Työhön kuului myös hygieniavalistusta, lasten ja raskaana olevien naisten terveystarkastuksia sekä perheiden toimeentulon kohentamista yhteisöryhmien avulla.

Shanti Nepalin mukaan puhtaan juomaveden mahdollistamisessa kaikille riittää vielä tehtävää Dhadingissa. Nepalissa alle 20 prosenttia asukkaista saa joka päivä puhdasta juomavettä. Siksi Lähetysseuran kehitysyhteistyö alueella jatkuu. Myös Nenäpäivä tukee tätä työtä.

Mimosa Hedberg