Namibiassa juhlittiin itsenäisyyttä ja Onandjokwen sairaalan museota

Museoon kerätään lahjoituksin vanhoja valokuvia ja esineistöä menneiltä vuosilta.

Namibiassa juhlittiin 21.3. maan itsenäisyyden 23-vuotista taivalta. Juhlallisuudet järjestettiin tänä vuonna Oshikotossa Ambomaalla. Samana päivänä tuli kuluneeksi 140 vuotta lähetyslääkäri Selma Rainion syntymästä.

Seuraavana päivänä, 22.3., kokoonnuttiin Selma Rainion vuonna 1911 perustamassa Onandjokwen sairaalassa juhlistamaan Namibian ensimmäisen lääketieteen historiaa kokoavan museon avajaisia.

Onandjokwen sairaalassa hoitotyö on aina ollut keskeisellä sijalla – jo 1930-luvulla sairaalassa aloitettiin hoitajien omaehtoinen koulutus. Vuoden 2013 alussa Onandjokwe nimettiin Namibian yliopiston UNAM:n opetussairaalaksi ja lääkäreiden opetusharjoittelu alkanee ensi vuoden alussa.

Namibiassa on pulaa osaavista hoitajista ja lääkäreistä, ja vastavalmistuneen henkilökunnan sitouttaminen Ambomaalle on haaste. Sairaalan nykyisestä 17 lääkäristä moni on saanut koulutuksensa ulkomailla – heitä on niin Venäjältä, Kongosta, Kuubasta kuin Zimbabwestakin.

Kunnon kohotusta 100-vuotiaalle

Onandjokwen sairaala toimii niin arkena kuin juhlana. Viime vuosina sairaalaa on kohennettu henkilökuntaa kouluttamalla, toimintaa tehostamalla ja uusia tiloja pystyttämällä. Suomalaisnamibialaisella rahoituksella valmistuivat vuonna 2011 uudet naisten ja miesten osastot. Viime vuonna rakennettiin apteekin jakeluvarasto, ja apteekin remonttikin valmistunee lähikuukausina.

Nykyistä rakennuskantaa on kunnostettu, sairaalan ympäristö siistitty ja huoltoa on järkeistetty. Uudenlaisella rakennussuunnittelulla ja rakennuskannan huolellisella sijoittelulla on pyritty vastaamaan myös tulvien tuomaan haasteeseen.

Uuden synnytysosaston rakentaminen käynnistyy ja vastasyntyneet pääsevät nykyaikaisiin tiloihin 2015 mennessä. Pohjustavat rakennustyöt alkoivat Suomen ulkoministeriön ja Martinus-säätiön tukemana sekä Lähetysseuran hallinnoimana.

Namibian hallituksen helmikuun budjettineuvotteluissa vahvistui osaston rahoitus tuleville vuosille. Sosiaali- ja terveysministeri Richard Kamwi toi hyvät uutiset mukanaan Onandjokwelle.

Juhlissa oli lämmin tunnelma ja korkea-arvoisia vieraita. Hallituksesta olivat mukana veteraaniministeri Nickey Iyambo, työministeri Doreen Sioka sekä puolustusministeri Nahas Angula – Onandjokwen ja Namibian evankelisluterilaisen kirkon kasvatti – sisäministeri Rosalia Nghidinwa sekä pitkän ministeriuran tehnyt SWAPO:n pääsihteeri Nangolo Mbumba.

Sivualalla, mutta yhtä lailla ilon keskipisteenä, olivat vastasyntyneet ja heidän perheensä.

teksti ja kuvat Katri Suhonen

Terveys- ja sosiaaliministeri Richard Kamwi kannusti sairaalan kehittämiseen.