Namibiassa ja Botswanassa vihittiin uusia piispoja

Veikko Munyikan piispaksi vihkimisen toimitti johtava piispa Shekutaamba V.V. Nambala avustajinaan mm. Thomàs Ndawanapo Angolan luterilaisesta kirkosta

Namibian ja Botswanan evankelisluterilaisissa kirkoissa juhlittiin piispanvihkimyksiä viikon välein. Juhliin toi varjonsa suru-uutinen botswanalaisen teologianopiskelijan surmasta Paulinumin seminaarin kampuksella Namibiassa. Piispoille pidetyissä puheissa nostettiin esille se maailma ja aika, jonka haasteisiin uudet paimenet on valittu vastaamaan.

Veikko Munyika läntisen hiippakunnan piispaksi

Teologian tohtori Veikko Munyika vihittiin Namibian evankelisluterilaisen kirkon (ELCIN) läntisen hiippakunnan piispaksi Ongwedivassa 23.2. Hän seuraa tehtävässään eläkkeelle siirtyvää piispa Josaphat Shanghalaa.

Vihkimisen toimitti johtava piispa Shekutaamba V.V. Nambala avustajinaan piispat Josaphat Shanghala, Erich Hertel saksankielisestä luterilaisesta kirkosta (DEK), Ernst //Ganuxamub Reinin lähetyksen työn tuloksena syntyneestä luterilaisesta kirkosta (ELCRIN), Thomàs Ndawanapo Angolan luterilaisesta kirkosta (IELA), ja Nathanael Ndaxuma Nakwatumbah anglikaanisesta kirkosta. Suomen kirkon edustajana vihkimistoimituksessa oli Helsingin tuomiorovasti Matti Poutiainen.

Puheessaan piispa Nambala kehotti vastavihittyä piispaa palvelemaan, rukoilemaan ja kunnioittamaan kansaansa sekä uhrautumaan sen puolesta. Asettaessaan ristiä seuraajansa kaulaan piispa Shanghala sanoi: ”Minä annan sinulle tämän ristin. Se merkitsee vaikeuksia, kärsimystä ja haasteita. Sitä merkitsi risti Jeesuksen elämässä ja sitä se oli myös minulle.”

Tilaisuutta kunnioittivat läsnäolollaan Namibian presidentti Hifikepunye Pohamba ja suuri joukko hallituksen eturivin ministereitä.

Veikko Munyika vihittiin papiksi vuonna 1981 ja aikaisemmin hän on toimin kirkon eri viroissa, muun muassa pääsihteerinä. Hänellä on myös vahva kokemus hiv- ja aids-työstä Luterilaisen maailmanliiton palveluksessa Genevessä.

Mothusi Letlhage Botswanan luterilaisen kirkon piispaksi

Botswanan evankelisluterilaisen kirkon (ELCB) uudeksi piispaksi vihittiin 1.3. Gaboronessa juhlallisin menoin Mothusi Letlhage. Hän seuraa virassa opetustehtäviin siirtyvää piispa Cosmos Moengaa.

Virkaanasettamisen toimitti väistyvä piispa Cosmos Moenga avustajinaan Botswanan luterilaisen kirkon emeritus piispa Philip Robinson, piispa Ernst //Ganuxamub Namibiasta (ELCRIN) ja Etelä-Afrikan luterilaisen kirkon piispa David Tswaendi.

Letlhage suoritti teologiset opintonsa Paulinumin teologisessa seminaarissa Windhoekissa, Namibiassa.

Piispa Letlhage on kotoisin Gabanen kylästä. Viimeiset vuodet hän on toiminut Ithumelengin seurakunnan pappina maan pääkaupungissa Gaboronessa. Tulevan työnsä suurimpana haasteena hän pitää eri puolille maata levittäytyneen kirkkonsa yhtenäisyyttä.

Botswanan luterilainen kirkko oli alkuaan osa Etelä-Afrikan läntistä hiippakuntaa. Kirkko itsenäistyi vuonna 1978. Suomen Lähetysseura on tukenut Botswanan luterilaisen kirkon työtä sekä taloudellisesti että työntekijöin yli kolmenkymmenen vuoden ajan.

Piispanvihkimyksen yhteydessä siunattiin työhön myös kirkon varapiispa Anna Nguvauva, joka on ensimmäinen näin korkeaan tehtävään valittu naispuolinen pappi Afrikassa.

Ossi Kuoppala

Helsingin tuomiorovasti Matti Poutiainen ja Nathanael Ndaxuma Nakwatumbah anglikaanisesta kirkosta. Kuva Maija Kuoppala