Namibian ruokakriisi jatkuu – Lähetysseuralta lisätukea

Namibiassa vuohien ja lehmien kunto on kuivuuden takia heikko. Kuva: Laura Meriläinen-Amaumo

Suomen Lähetysseuran katastrofityö osoittaa 12 972 euroa Namibian ruokakriisin hoitoon. Namibia kärsii pahimmasta kuivuudesta yli 30 vuoteen.

Namibian evankelisluterilaisten kirkkojen, Luterilaisen maailmanliiton ja Lähetysseuran tuen avulla jatketaan vaikeimmassa asemassa olevien kotitalouksien tukemista aina toukokuun sadonkorjuuseen saakka. Perinteisestä ruoka-avusta poiketen apu perustuu käteisen rahan jakamiseen, josta on jo aiemmin saatu myönteisiä kokemuksia. Avun piirissä on runsaat 3000 henkeä ruokakriisistä erityisesti kärsivillä Amperbon, Ongongon, Onangholon ja Ncauten alueilla.

Lähetysseura on ollut Namibian kuivuuskriisissä keskeinen tukija. Tuella on merkittävästi lievennetty kuivuuden sekä siitä seuranneen ruokakriisin kielteisiä vaikutuksia maaseutuyhteisöihin Pohjois- ja Etelä-Namibiassa. Kuivuushankkeet ovat paitsi lisänneet Namibian luterilaisten kirkkojen keskinäistä yhteistyötä, myös vahvistaneet niiden kansainvälistä verkostoitumista.

-Tammikuun lupaavista sateista huolimatta Namibian kuivuustilanne jatkuu edelleen vaikeana monin paikoin. Alkuvuosi on ollut raskas etenkin maan eteläosissa sekä pohjoisessa Ohangwenan, Omusatin, Oshanan ja Kunenen seuduilla, Namibiassa alkuvuodesta vieraillut Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Timo Frilander sanoo.

Namibiassa myös karjan kunto on edelleen heikko, ja maatalouselinkeinojen taantumisesta seurannut korkea työttömyys jatkuu. Lähetysseura ja sen yhteistyökumppanit seuraavat tiiviisti eteläisen Afrikan kuivuustilanteen kehittymistä.

Lisätietoja antaa Suomen Lähetysseuran katastrofityön koordinaattori Timo Frilander +358 438241407, timo.frilander@felm.org

Auta Namibian kuivuuden uhreja:

Verkkopankissa

Katastrofirahaston keräystili
IBAN: FI60 8179 9710 0312 86
BIC: DABAFIHH
kirjoita viestikenttään AUTA

Soita katastrofikeräyspuhelimeen 0600-11320 (Puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lahjoita tekstiviestillä kirjoittamalla viestiksi
AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e).
Lähetä viesti numeroon 16155