Namibiaan 20 000 euroa katastrofiapua

Kuiva pelto
Kuva Sakari Löytty.

Namibiassa on kärsitty pahasta kuivuudesta jo monena vuonna, ja tänä vuonna sateiden puute on aiheuttanut maanlaajuisen ruokapulan. Suomen Lähetysseura on myöntänyt Namibian evankelisluterilaiselle kirkolle 20 000 euroa katastrofiavustusta. Lisäksi Lähetysseura tarjoaa kirkolle koulutusta ilmastonmuutoksessa selviytymiseen ja katastrofeihin varautumiseen.

Lähetysseuran myöntämällä avustuksella noin sata taloutta, runsas 700 ihmistä, pystyy hankkimaan ruoka- ja muita tarvikkeita sekä siemeniä seuraavaa kylvöä varten. Apua saavat erityisesti naiset ja perheet, joissa on vammaisia ihmisiä.

Namibian presidentin toukokuussa julistamaa hätätilaa on jatkettu maaliskuuhun 2020 asti. Kuivuus on muun muassa tappanut paljon karjaa.

– Muutoksen huomaa selvästi. Karjalaumat ovat hävinneet tai ainakin pienentyneet silminnähden, kun ihmiset on pakotettu joko myymään tai teurastamaan karjaa tai sitten kuivuus on ottanut veronsa. Karjalle tarjotaan rehua ja kun se on loppu, puiden lehdistä murskattua seosta ja jopa pahvia, jos muuta ei ole, kertoo Sakari Löytty Namibiasta.

– Pohjoisessa on nyt saatu varhaisia sateita ja luonto vihertää jo vähän, joten siellä on ehkä mahdollista päästä peltotöihin joulukuussa. Windhoekissa, jossa me nyt olemme, ei ole vielä satanut.

Raha-avun lisäksi Lähetysseura järjestää kirkolle koulutuksen siitä, miten kasvattaa kestävyyttä ilmastonmuutoksen ja katastrofien keskellä. Lähetysseura on tänä vuonna laatinut koulutuspaketin, joka sisältää yleistä tietoutta ilmastonmuutoksesta sekä yksinkertaisia työkaluja ja keinoja, jotka auttavat selviämään paremmin ilmastonmuutoksen ja erilaisten katastrofien vaikutuksista. Koulutusta on jo annettu Zimbabwessa ja Mekongin alueella ja se on tarkoitus ottaa osaksi yhteistyötä kaikkien kumppanien kanssa.

Tue Lähetysseuran katastrofityötä

Karja kärsii kuivuudesta
Namibian kuivuuden sanotaan olevan pahin 38 vuoteen. Maatalousministeriön mukaan 60 000 nautaa on kuollut lokakuun 2018 ja heinäkuun 2019 välisenä aikana. Kuva Sakari Löytty