Naistenpäivä 8.3: Maya Tamang on parantanut kotikylänsä naisten elämää

ehkäisee hiv/aidsia ja tukee ympäristön kestävää kehitystä. Naisten hyvinvoinnin ja tasa-arvon edistäminen on yksi Lähetysseuran työn läpileikkaavista teemoista niin kirkollisessa kuin kehitysyhteistyössä. Kuva Jenny Rostain

Maya Tamang on parantanut naisten asemaa Nepalin syrjäseudulla jo 24 vuoden ajan. Hän on saanut jopa miehet mukaan kodinhoitoon.

Maya Tamangin kasvoilla näkyy elämänkokemus. Hänellä on takanaan 24 vuotta vapaaehtoisena kyläterveydenhoitajana Kedarsheworin kylässä Nepalissa.

Tamang on nähnyt itse kylässään tapahtuneet muutokset: muun muassa ripuli ja keuhkokuume on saatu taltutettua. Kylän naisryhmä on kertonut hygienian merkityksestä ja ohjannut sairastuneita hoitoon klinikalle. Näin he ovat pelastaneet monen lapsen ja vanhuksen hengen. Myös kotisynnytysten määrä on saatu laskuun.

Naisryhmä on myös antanut äänen synnytyksen jälkeisistä vaivoista kärsiville naisille. Aiemmin nämä ”naistensairaudet” olivat tabu, ja lukemattomat naiset kärsivät hiljaa vaivoista, jotka voidaan hoitaa.

Nykyään aviomiehet hoitavat kotia, jotta naiset pääsevät mukaan ryhmän toimintaan. Miehet ovat huomanneet, että naisten parantunut asema säteilee hyvinvointia koko yhteisöön: ruoka on ravitsevampaa, sairauksia on vähemmän ja perheet ovat onnellisempia.