Myanmarin uudella presidentillä ja hallituksella ratkaistavana rauhanprosessin jatko

Myanmarin tiistaina 15.3 valittu presidentti Htin Kyaw ja hänen NLD-puolueensa johtama hallitus aloittavat kautensa huhtikuussa. Vallanvaihto antaa mahdollisuuden vaalien jälkeen tauolla olleen rauhanprosessin jatkamiselle. Myanmarin yli 60 vuotta kestänyt sisällissota jatkuu edelleen aseleposopimuksista huolimatta, vaikka myös edistymistä on tapahtunut neuvotteluissa. Konfliktin osapuolia ovat etnisten vähemmistöjen aseelliset ryhmät ja maan armeija, joka käyttää edelleen hyvin merkittävää valtaa demokratian vahvistumisesta huolimatta.

– Rauhanprosessin seuraava askel on kansallinen dialogi, jossa eri yhteiskuntaryhmät voivat keskustella perustuslain uudistamisesta sekä muista rauhanprosessiin liittyvistä kysymyksistä. Dialogi julistettiin periaatteessa alkaneeksi tammikuussa, mutta se ei kuitenkaan pääse kunnolla alkuun, ennen kuin uusi hallitus aloittaa kautensa, sanoo Suomen Lähetysseuran Myanmarin rauhanprosessiin perehtynyt asiantuntija Timo R. Stewart.

NLD ei ole toistaiseksi ollut rauhanprosessissa yhtä paljon mukana kuin armeija ja etniset aseelliset ryhmät. Kansallisen dialogin raameja onkin muutettava ottamaan paremmin huomioon uusi poliittinen tilanne.

– NLD:n vahvempi mukaan tulo voi tuoda neuvotteluhaasteita, mutta myös mahdollisuuden saada aseleposopimukseen mukaan myös tällä hetkellä armeijaa vastaan taistelevat ryhmät. NLD ja sen johtaja Aung San Suu Kyi ovat sanoneet rauhan olevan heidän tärkeysjärjestyksensä kärjessä, mikä on hyvä merkki Myanmarille. Paljon työtä on kuitenkin vielä tehtävänä, Stewart sanoo.

Suomen Lähetysseura on tehnyt vuodesta 2012 rauhantyötä Myanmarin konfliktin päättämiseksi. Lähetysseura ja sen paikallinen kumppani Euro-Burma Office ovat tukeneet aseleposopimuksen syntymistä ja kansallisen dialogin valmisteluja. Lähetysseura ja Euro-Burma Office ovat tehneet pitkäjänteistä yhteistyötä myös NLD-puolueen kanssa. Työn seurauksena NLD:n valmiudet siirtyä jatkamaan rauhanprosessia ovat parantuneet ja sen ymmärrys myös etnisten vähemmistöjen toiveista on vahvistunut. Työtä rahoittaa Suomen ulkoministeriö.

Lisätiedot:

Timo R. Stewart (paikan päällä Myanmarissa 24.3.2016 asti)
Myanmarin rauhanhankkeen projektipäällikkö, Suomen Lähetysseura
puhelinnumero Myanmarissa +95 977 961 4225. (Aikaero Suomeen +4,5h)
timo.stewart@suomenlahetysseura.fi