Myanmarilainen kirkonjohtaja: ”Jumalan Sana johdatti meidät yhteyteen”

Pyhä Henki johtaa meidät yhteen muiden kristittyjen kanssa. Mitä se tarkoittaa Myanmarissa?

Myanmarin luterilaisen kirkon presidentti Martin Lalthangliana. Kuva: Ilkka Koivisto.

Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkot kokoontuvat syyskuussa Krakovaan Puolaan. Yleiskokouksen teemoina ovat yksi ruumis, yksi sielu ja yksi toivo, joiden kautta lähestytään yhteistä kristillistä ajattelua.

Kysyimme Lähetysseuran yhteistyökirkoilta ajatuksia kokouksena teemoista. Sielua koskeviin kysymyksiin vastasi Myanmarin luterilaisen kirkon presidentti Martin Lalthangliana.

Missä joudut keskittymään yhtä aikaa useaan asiaan, jotka kilpailevat huomiostasi ja ajastasi?

“Huomaan, että meillä on pirstaloitumista, kun meillä on ongelmia perheenjäsentemme, naapureidemme ja seurakunnan jäsenten kanssa, koska meillä on valtajännitteitä. Kohtaamme paljon kamppailuja, koemme yksinäisyyttä ja etsimme keinoja selvittää ongelmat keskenämme. Pyhän Hengen työ on hyvin tärkeää sovinnon luomisessa ja suhteemme uudistamisessa Isään ja Jumalan Poikaan.”

Pyhä Henki tunnetaan moninaisista lahjoistaan. Miten kaikkia näitä lahjoja voidaan käyttää rakentamaan yhteisöä, arvostamaan jokaista jäsentä ja jokaista lahjaa ja johtamaan muutosta? Voitko kertoa esimerkkejä?

“Jokaisella on mahdollisuus saada Hengen lahjoja, joista apostoli Paavali puhuu ensimmäisen Korinttilaiskirjeen 12. luvussa. Jotta meillä olisi rakastava ja välittävä yhteisö, meidän kaikkien on käytettävä Jumalalta saamiamme lahjoja rauhan ja vakauden ylläpitämiseksi sekä yhteisömme ihmisten elämän ja uskon muuttamiseksi.

Seurakuntamme on osallistunut avustustyöhön katastrofien aikana viimeisten 15 vuoden ajan, ja Pyhä Henki johti ja motivoi seurakuntamme jäseniä auttamaan kristittyjen veljiemme ja sisariemme lisäksi myös muita uskontoryhmiä, jotka kärsivät ja tarvitsivat kipeästi apua.”

Mitä tarkoittaa huomion kiinnittäminen Pyhän Hengen työhön jokaisessa Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkossa ja maailmanlaajuisessa kirkossa?

“Pyhän Hengen työ on hyvin tärkeää jokaiselle Luterilaisen maailmanliiton jäsenkirkolle. Luther teki vahvan yhteyden Pyhän Hengen työn ja sen välille, miten hän käytti Jumalan sanan kirjallisia, suullisia ja sakramentaalisia muotoja perustamaan ja ylläpitämään kirkkoa, muuttamaan syntisiä Jumalan lapsiksi ja pitämään ihmiset uskossaan lujina.

Jumalan Sana johdatti meidät yhteyteen, emmekä voi tehdä muuta. Tunnen itseni hyvin siunatuksi, kun saan olla osa Luterilaisen maailmanliiton ehtoollisyhteyttä ja myös kristittyjen veljiemme ja sisariemme kanssa, jotka ottavat Jeesuksen Kristuksen vastaan Herraksemme ja Vapahtajaksemme ja noudattavat ‘Sola Scripturaa’.”

Kysymykset on poimittu ja muokattu Luterilaisen maailmanliiton opinto-oppaasta, jota käytetään yleiskokouksessa työskentelyn pohjana.