Musiikki on hongkongilaisen Tao Yanin seurakunnan käyntikortti

Tao Yanin seurakunnan levyprojektiin osallistui lähes koko seurakunta

Hongkongilainen Tao Yanin seurakunta (Armon tie) sai persoonallisen käyntikortin, kun seurakuntalaiset julkaisivat joulun alla levyn. Seitsemän kuukautta kestäneeseen levyprojektiin osallistui lähes koko seurakunta, pienistä lapsista eläkeläisiin.

Tupla-CD:n ensimmäinen levy on suunnattu aikuisemmalle väelle ja siinä esiintyy sekä nuorten aikuisten musiikkiryhmä että aikuisten kirkkokuoro. Toinen levy on lapsille ja siinä esiintyy lasten kuoro. Kaikki kappaleet esitetään seurakuntalaisten äidinkielellä, kantoninkiinaksi. Kappaleiden tyyli vaihtelee nuorten suosimista moderneista hengellisistä lauluista lastenlauluihin ja uudelleen sovitettuihin kuorokappaleisiin.

Seurakuntalaiset sävelsivät itse osan levyn lauluista. Etenkin nuorten aikuisten ryhmä kirjoittaa ja säveltää jatkuvasti uusia lauluja.

– Levy on todellakin tämän seurakunnan levy ja se kuvastaa sitä hengellistä piirtoa, joka heidän sydämiinsä on kaiverrettu, Juri Veikkola kiteyttää.

Musiikkityö merkittävä osa seurakunnan toimintaa

Tao Yanin seurakunta perustettiin seitsemän vuotta sitten yhteen Hongkongin vähävaraisimmista lähiöistä. Lähetysseuran työntekijät Juri ja Elina Veikkola ovat olleet kehittämässä seurakunnan toimintaa alusta asti. Juri, joka on sekä pastori että ammattimuusikko, on tuonut Tao Yaniin musiikkityön koko seurakuntaa osallistavaksi työmuodoksi.

Tavoitteena on tehdä yhdessä innostavia musiikkiprojekteja, joiden välityksellä voidaan kertoa muille seurakunnasta ja uskonelämästä. ”Tao Yanin yhteinen ääni” -levy ei ole myynnissä vaan sitä annetaan lahjaksi seurakunnan erilaisissa tapahtumissa. Levy on saanut heti hyvän vastaanoton ja siitä ollaan tekemässä jo toista painosta vain kaksi kuukautta ensijulkaisun jälkeen.

Useat hongkongilaisseurakunnat ovat ottaneet yhteyttä Tao Yaniin ja pyytäneet neuvoa miten saman konseptin voisi toteuttaa heidän omissa seurakunnissaan. Yhdessä tekemisen ilo välittyy ja tarttuu Tao Yanin ”käyntikortilta”.

Teksti Upu Leppänen

Levy ”Tao Yanin yhteinen ääni” painettiin Hongkongissa. Levyn masteroinnin teki Suomessa Joona Lukala ja grafiikasta vastasi Kai Niemelä. Projektista vastasi Juri Veikkola.

pienistä lapsista eläkeläisiin. Kuva Juri Veikkola