Mitähän tästä lapsesta tulee?

Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson
Kuva Sami Mannerheimo

Vuoden 2019 aikana olemme taas nähneet valokuvia lapsista kriisien keskellä. Olemme nähneet konfliktialueiden lasten järkyttyneitä katseita, pakolaislasten itkeviä silmiä ja kuivuuden tai myrskyjen kesken elävien nälkäisiä kasvoja.

Myös joulun raamatunkertomukset heijastavat maailmaa, jossa lasten ihmisarvo oli alhainen. Jeesus asetti lapsen opetuslastensa eteen ja sanoi, että se, joka hänen nimessään ottaa vastaan lapsen, ottaa vastaan Jeesuksen.

Ymmärrämme helposti asian niin, että Jeesus puhui lapsen ominaisuuksista, esimerkiksi viattomuudesta tai luottamuksesta. Jeesuksen ajan maailmassa pienten tehtävä oli kuitenkin isompien palveleminen. Lapset joutuivat tekemään muille epämieluisat työt. Jeesuksen puhe pienimmistä, jotka ovat suurimpia, oli vallankumouksellinen.

Jeesuksen sanojen ja ensimmäisen joulun kertomusten välillä on yhteys. Sekä Matteus että Luukas korostavat, että Jeesus syntyi yksinkertaisessa ja vaarallisessa ympäristössä. Eläinten keskellä syntyminen tarkoitti suuria terveydellisiä riskejä. Herodeksen vallanhimosta johtuen perhe joutui pakenemaan. Syntymäkertomukset asettavat Jeesuksen olosuhteisiin, joissa miljoonat lapset meidän aikamme maailmassa elävät.

Kertomukset Jeesuksen lapsuudesta ja hänen sanomansa lapsista ovat vaikuttaneet kulttuuriimme ja oikeustajuumme syvällisellä tavalla. Lapsi ei ole vain väline. Hänellä on oma arvonsa ja omat oikeutensa, jotka ovat saaneet ilmaisunsa YK:n lasten oikeuksien julistuksessa.

Suomen Lähetysseuran tavoitteisiin kuuluu, että syrjäytymisvaarassa olevat lapset ja nuoret oppivat elämäntaitoja ja vastuullisen aikuisuuden perusteita. Maria, Joosef ja heidän yhteisönsä kasvattivat haastavassa ympäristössä lapsen, josta tuli maailman Vapahtaja. Tämä muistuttaa meitä vastuustamme kaikista pienimpien oikeuksien ja etujen toteuttamisessa. Jokaisesta lapsesta löytyy toivoa ja mahdollisuuksia.

Jeesus syntyi avatakseen kaikille toivon, pelastuksen ja mahdollisuudet. Siksi kirkolla on erityinen vastuu haavoittuvassa asemassa elävistä lapsista. Lähetystyöhön kuluu heidän tukemisensa ja heidän oikeuksiensa puolustaminen. Voit olla mukana esimerkiksi Kauneimpien joululaulujen kautta.

Kiitos tästä vuodesta, siunattua joulunaikaa ja alkavaa vuotta!

Rolf Steffansson Suomen Lähetysseuran toiminnanjohtaja

Tämä blogi on julkaistu ensin Lähetyssanomien pääkirjoituksena numerossa 8/Tulkoon Joulu 2019.

Nyt kun olet täällä…

… meillä on pieni pyyntö.  Laitamme osan Lähetyssanomien jutuista ilmaiseksi verkkoon, jotta mahdollisimman moni pääsisi tutustumaan kaukaisiin kulttuureihin, lukemaan työstämme eri puolilla maailmaa ja sukeltamaan ihmisten tarinoihin.

Lehti on kuitenkin meille tärkeä tulonlähde – ja pyydämmekin, että tilaat Lähetyssanomat ja samalla tuet lähetystyötä ja kehitysyhteistyötä maailman köyhimmissä maissa syrjäytettyjen ihmisryhmien parissa. Tilaussivulle pääset tästä.  Suuri kiitos!