”Minun oli lähdettävä maasta suojellakseni lapsiani” – Lähetysseuralta hätäapua tuhansille ukrainalaispakolaisille

Tuhannet ukrainalaispakolaiset ovat saaneet Lähetysseuran tuella apua Puolaan perustetuissa pakolaiskeskuksissa. Avustustyötä toteuttavat Luterilainen maailmanliitto ja paikalliset kirkot.

selin oleva lapsi ojentaa palloa Luterilaisen maailmanliiton työntekijälle
Luterilaisen maailmanliiton työntekijä vahtii lasta sillä aikaa, kun lapsen perhe rekisteröityy pakolaiskeskuksessa. Kuva: Luterilainen maailmanliitto/Krysztof Tylicki.

Eri puolille Puolaa on perustettu kuusi pakolaisille suunnattua keskusta ja kaksi mobiilitoimintaan keskittyvää pistettä.  Liikkuvat mobiilitiimit toimittivat tukea ja apua henkilöille, jotka eivät pääse keskuksiin esimerkiksi liikuntarajoitteen vuoksi. Keskuksissa on erilliset turvalliset tilat lapsille sekä odottaville ja imettäville äideille. Yli 3 000 lasta ja nuorta on käyttänyt heille varustettuja tiloja keskuksissa.

”Keskuksissa pakolaisia on ohjeistettu maahantulomuodollisuuksissa  ja käytännön asioissa. Pakolaisia on ohjattu viranomaisten palveluiden sekä terveydenhuollon piiriin. Keskuksissa on mahdollisuus saada psykososiaalista tukea, jota on annettu jo lähes 800 ihmiselle”, sanoo Lähetysseuran humanitaarisen avun asiantuntija Eija Alajarva.

Käteisavustuksia on jaettu pelkästään maalis-elokuussa 53 757 ihmiselle. Avunsaajista 2 358 oli vammaisia henkilöitä. Luterilaisen maailmanliiton käteisavustusohjelma on saanut merkittävää rahallista tukea YK:n pakolaisohjelmalta (UNHCR) kirkoilta ja järjestöiltä saadun tuen lisäksi.

Lähetysseura lähetti myös työntekijänsä Sylvia Raulon tukemaan Luterilaisen maailmanliiton ohjelmatyötä Ukrainassa ja sen naapurimaissa pakolaisten parissa, erityisesti Puolassa.  Raulo työskenteli operaatiossa useissa jaksoissa huhtikuusta elokuun loppuun.

Heti huhtikuussa Lähetysseuran tuella jaettiin hygieniatarvikkeita, kuten saippuaa, vaippoja ja kuukautissuojia, 900 ihmiselle läntisessä Ukrainassa. 600 perheelle jaettiin kodin perustarvikkeita.

Ukrainalaiset auttavat ukrainalaisia

Yli 90 prosenttia Luterilaisen maailmanliiton avustustyöntekijöistä ja vapaaehtoisista Puolassa on ukrainalaistaustaisia. Ukrainalaistaustaiset työntekijät tuovat tärkeää kulttuuri- ja kielituntemusta työhön. Työn kautta he saavat myös kovasti tarvitsemiaan tuloja ja mielekästä työtä.

Ukrainalaispakolaiset ovat enenevässä määrin myös itse suunnittelemassa ja toteuttamassa toimintaa.  Keskusten työntekijät ovat saaneet lisäkoulutusta muun muassa humanitaarisen työn periaatteissa.

Yksi pakolaiskeskuksessa työskentelevä ukrainalainen on Olga. Jutussa käytetään hänestä turvallisuussyistä vain etunimeä. Olga työskenteli Ukrainan valtionpankissa, mutta joutui jättämään kotinsa ja työnsä.

”Minun oli lähdettävä maasta suojellakseni lapsiani”, hän kertoo.

Olgalla on kokemusta työskentelystä pakolaisten parissa, sillä hän auttoi Donbasin maan sisäisiä pakolaisia vuoden 2014 jälkeen. Olga uskoo, että hän pakolaisena ymmärtää parhaiten muiden sotaa pakenevien ukrainalaisten tarpeet.

”Tämä työ saa minut tuntemaan oloni tarpeelliseksi. Tunnen, että nämä ihmiset tarvitsevat minua. Teen myös kaikkeni, jotta lapseni eivät tuntisi sitä pelkoa ja stressiä, joka ympäröi sotaa pakenevia ihmisiä. Haluan vain, että lapsillani olisi normaali elämä.”

Olga istuu pöydän takana läppäri edessään.
Ukrainalainen Olga työskentelee pakolaiskeskuksessa Puolassa. Kuva: Luterilainen maailmanliitto.

Luterilaisen maailmanliiton ja kirkkojen avustustyö Puolassa jatkuu edelleen keskittyen käteisjakeluihin ja keskusten toimintaan. Maahan jääviä ukrainalaispakolaisia tuetaan muun muassa koulunkäynnissä sekä asuntojen ja toimeentulon hankkimisessa. Myös Ukrainassa on aloitettu tuhoutuneiden kotitalojen ja koulujen korjaaminen.  Lähetysseura jatkaa avustustyön tukemista loppuvuodesta 2022 ja vuonna 2023 Ukrainassa ja lähialueilla. Lähetysseura on tehnyt työn tukemiseen lokakuussa uuden 50 000 euron avustuspäätöksen. Näin Lähetysseuran tuki Ukrainan työhön tähän asti on yhteensä 170 000 euroa.

Teksti: Minna Havunen

Lahjoittamalla Lähetysseuran katastrofirahastoon voit antaa hätäapua sitä eniten tarvitseville. Humanitaarisen avun tarve on suuri. Sinun apuasi tarvitaan nyt!

Tue katastrofityötämme