Meeri Koutaniemen valokuvissa Kolumbian konfliktin inhimillinen hätä

Kolumbian konflikti on koskettanut erityisesti siviilejä. Rosan kotikylän asukkaat pakenivat väkivaltaisuuksia

Maattomat-näyttely 5.–11.9. Kampin kappelissa esittelee valokuvaaja Meeri Koutaniemen valokuvia ja Suomen Lähetysseuran rauhantyön asiantuntija, toimittaja Lea Pakkasen tarinoita Kolumbian maattomista. Kolumbian konflikti on kestänyt yli 50 vuotta. Rauhansopimus armeijan ja FARC-sissiryhmän välillä allekirjoitettiin elokuussa 2016. Maakysymys oli yksi sopimusta edeltäneiden rauhanneuvottelujen keskeisimmistä kysymyksistä. Konfliktin seurauksena maassa on yli kuusi miljoonaa maansisäistä pakolaista. Koutaniemi ja Pakkanen tapasivat Kolumbiassa perheitä, jotka ovat joutuneet pakenemaan taisteluita ja jättämään kotinsa ja maansa.

– Suuri osa pakolaisista on pienviljelijöitä, joiden toimeentulo on riippuvainen maasta. Heille pakolaiseksi joutuminen merkitsee toimeentulon menettämistä, Pakkanen sanoo.

– Kolumbian maattomien tapaaminen muistutti, miten pienestä konkreettisesta paikasta turva ja tulevaisuuden rakentamisen merkityksellisyys voivat olla kiinni. Ilman kotia ei ole tunnetta huomisen pysyvyydestä, Koutaniemi kuvailee.

Konfliktin aikana ihmiset ovat joutuneet maattomiksi paitsi taisteluita paetessaan myös maakaappausten vuoksi. Noin kahdeksan miljoonaa hehtaaria maata on konfliktin aikana anastettu laittomasti. Maanomistuksen keskittyminen suurtilallisille ja pienviljelijöiden köyhtyminen olivat syynä myös Kolumbian konfliktin syttymiselle.

– Maattomien tilanteen ratkaiseminen ja maanomistuksen muuttaminen oikeudenmukaisemmaksi ovat edellytyksiä Kolumbian rauhan kestävyydelle, Pakkanen sanoo.

Näyttely on osa Lähetysseuran Tasaus-kampanjaa, joka tukee kehitysmaiden maattomia ja ennaltaehkäisee maattomuutta. Esimerkiksi Kolumbiassa Lähetysseura tukee ihmisoikeuspuolustajia, jotka ajavat yhteisöjen maaoikeuksia. Afrokolumbialaisten järjestöjen vaikuttamistyötä heidän maittensa palauttamiseksi tuetaan. Yhteisöjen ruokaturvaa parannetaan kehittämällä maanviljelyä ja maaseudun ihmisille uusia toimeentulolähteitä.

Maattomat-näyttely on nähtävillä 5.–11.9. Kampin kappelissa (Simonkatu 7, Helsinki). Aukioloajat: ma–pe klo 8–20, la–su klo 10–18.

Lue lisää osoitteesta www.tasaus.fi.