Massiivinen maavalli suojaamaan Lähetysseuran toimistorakennusta Etiopiassa

Lähetysseuran Etiopian toimistossa on etsitty ratkaisua vuosittaiseen tulvaongelmaan, joka aiheuttaa vaaratilanteita henkilöstölle ja alueen asukkaille.

Tulvavallia rakennettiin Etiopiassa
Kahdentoista massiivisen viemärirummun asennus käsivoimin oli hämmästyttävä taidonnäyte etiopialaisilta työmiehiltä. Kuva: Sinikka Koski

Mekane Yesus -seminaari Addis Abebassa on tehnyt päätöksen suojata rakennukset ja alueen asukkaat rakentamalla tukevan maavallin Lähetysseuran toimistorakennuksen takana virtaavan Akaki-joen penkereelle. Valmistuessaan maavalli on pituudeltaan useiden satojen metrien pituinen.

Lähetysseuran toimiston kohdalle rakennetaan maavallin lisäksi sadeviemäri, joka kerää ylärinteestä jokeen valuvat sadevedet. Mekane Yesus -kirkon teologinen seminaari vastaa suurimmasta osasta rakennustyön kustannuksista.

Vallin rakennus aloitettiin huhtikuussa, jolloin etiopialaiset työmiehet kaivoivat käsin muutamassa päivässä Lähetysseuran toimiston taakse syvän kaivannon, johon sijoitetaan sadevesiviemärin painavat betonirummut. Työ on edennyt ripeästi ja on valmistumassa ennen sadekauden huippua.

Vakava tulva pakotti etsimään ratkaisua

Muutama vuosi sitten sadekauden aiheuttama tulvavesi nousi joenuomasta muutamassa minuutissa monta metriä Lähetysseuran Etiopian toimistorakennusta kohti. Toimiston viereisten rakennusten asukkaat huomasivat veden tulvivan sisään ja hälyttivät apua.  Siinä vaiheessa vesi oli talojen ulkopuolella jo ikkunoiden alaraamin tasalla.

Evakuointi onnistui, mutta alueen asukkaiden pelastautuminen oli minuuteista kiinni. Kaikki irtaimisto täytyi jättää. Veden tulvimisen vuoksi sähköjohdot joutuivat veden alle, ja osa asukkaista ehti saada veden johtamana sähköiskuja.

Kauempana joenvarressa tilanne oli vakavampi. Jotkut alueen asukkaat ehtivät kiivetä talonsa yläpohjaan, josta heidät pelastettiin. Kahdeksan etiopialaista joutui veden varaan ja menetti henkensä.

Tilanteeseen on jouduttu miettimään ratkaisua varsinkin taloushallinnon kannalta. Lähetysseuran toimitilat ovat palvelleet Etiopian toimiston henkilöstöä pitkään. Uuden toimistotilan löytäminen olisi vaikeaa niin taloudellisista kuin käytännön syistä. Sopivia tiloja ei ole helposti saatavilla, sillä Addis Abebassa on rakennusboomista huolimatta pulaa asunnoista ja toimistotiloista.

Hyeenat ja ketut joutuvat muuttamaan

Toiveena on, että tulvavallin rakentaminen onnistuu ja muodostuu pysyväksi ratkaisuksi. Silloin Lähetysseuran toimitilat ja henkilöstö olisivat jatkossa turvassa, vaikka joki tulvisi. Jokainen tulvavuosi on kuitenkin erilainen. Aika näyttää, kestääkö valli poikkeusvuodet, jolloin sademäärä nostaa tulvan ennätyskorkeuksiin.

Etiopian henkilöstö pohtii, miten vallinrakennus vaikuttaa takapihalla öisin vieraileviin hyeenoihin ja kettuihin. Viime kuukausina hyeenoja on liikkunut pihapiirissä enää muutama, joten ne ovat todennäköisesti jo siirtäneet pesänsä etäämmälle joen varteen. Sen sijaan takapihan puissa hyppivät apinat kävivät kurkistamassa sadeveden kaivantoon ja vaikuttivat hyväksyvän reviirin muutoksen.

Teksti: Seppo Karppinen ja Sinikka Koski