Marja-Liisa Swantzille Pyhän Henrikin risti

Professori emerita Marja-Liisa Swantzille on myönnetty Suomen evankelis-luterilaisen kirkon Pyhän Henrikin risti. Swantz sai palkinnon ansioistaan arvostettuna kehitysmaatutkijana ja työstään Suomen Lähetysseurassa, jossa hän on tehnyt pitkään uraauurtavaa työtä.

Kunniamerkin myönsi ja jakoi arkkipiispa Kari Mäkinen Helsingissä 23.4. järjestetyssä tilaisuudessa. Pyhän Henrikin risti myönnetään ekumeenisista ansioista tai suhteiden kehittämisestä sisarkirkkoihin.

Swantz toimi 1960-luvulla Suomen Lähetysseuran työntekijänä Tansaniassa sekä tutkijana Dar es Salaamin yliopistossa. Lähetysseuran johtokunnassa hän toimi lähes kahden vuosikymmenen ajan, varapuheenjohtajana vuosina 1994-95.

Swantz on toiminut opettajana Helsingin yliopistossa, Kehitysmaainstituutin johtajana ja tutkimusjohtajana. Hän on kansainvälisesti hyvin arvostettu osallistuvia tutkimusmenetelmiä käyttänyt tutkija, ja kenttätutkimus on ollut hänelle sekä työ että harrastus. Lisäksi hän on hoitanut myös useita merkittäviä akateemisia, yhteiskunnallisia ja kirkollisia luottamustehtäviä.

Kirkon tiedotuskeskus 23.4.