Marco Hietala: Sylvian joululaulu itkettää metalliversionakin

Mirka Rantanen

Nightwishistä ja monesta muustakin kokoonpanosta tuttu basisti-laulaja Marco Hietala on mukana yhdeksättä kertaa järjestettävällä Raskasta joulua -kiertueella. Tällä kertaa kiertueella on mukana myös Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut. Lahjoituslippaat ovat kiertäneet kiertueen mukana ja perjantaina 20.12. Kulttuuritalon lavalle astelee myös Lähetysseuran Jakaranda-kuoro.

– Joululauluissa meillä kaikilla on mieletön nostalgiapaine sieltä lapsuuden jouluista – toisilla huonompi, toisilla parempi – mutta niiden mukanaan tuoma tunnelataus on joka tapauksessa omanlaisensa, Marco Hietala sanoo.

Tuottaja Erkka Korhosen perustama Raskasta joulua -projekti esittää ”sinfonista rockmusiikkia”, perinteisiä ja tunnettuja joululauluja metalliversioina. Tämänvuotinen kiertue käsittää marras-joulukuun aikana yli 20 konserttia, jotka on lavastettu ja tuotettu nimenomaan konserttisaleja silmällä pitäen. Marco Hietalan lisäksi mukana on monta muutakin suomalaisen metallimusiikin kärkinimeä.

1. marraskuuta julkaistiin myös uusi albumi vuoden 2004 Raskasta Joulua ja vuoden 2006 Raskaampaa Joulua -albumin seuraksi. Ainakin metallimusiikin ystäville on siis tulossa oikein hyvä joulu: he voivat veisata joululauluja täysin kurkuin ja tärisevin tärykalvoin.

Olennaista on hyvä mieli

– Siinä on jännä kontrasti: metallimusiikki on mahtipontista, suomalainen joululauluperinne taas hyvin mollivoittoista. Tuloksena on mahtipontinen ja iso hyvän mielen show. Aina tulee mukaan uusia solisteja, mutta mukana on myös monta alusta asti ollutta. Sama lauma miehiä kokoontuu kerran vuodessa ja päivittää kuulumiset. Tätä on ollut todella hienoa tehdä, Marco Hietala kertoo.

– Palaute on ollut suurimmaksi osaksi hyvää. On tietysti niitä, joiden mielestä meidän laulut on rikkirevitty ja väärin kokoon pantu, mutta kyllä ne ovat myös tuoneet monelle hyvää mieltä. Esimerkiksi Sylvian joululaulu maanpakoisessa kaihossaan – kun keikoilla näkee ihmisten kyynelehtivän sitä esitettäessä, niin kyllä siinä on selvästi puhdistavaa ja hyvää tunnelatausta.

Mikä sitten on Marcon omasta mielestä se kaunein joululaulu?

– Oi, oi, tuo on paha! Sylvian joululaulu on tietysti hyvä, olen laulanut sitä keikoilla. Kyllä mä tykkään siitä kovasti. Varpunen jouluaamuna on hyvä omassa arkaaisessa suomalaisessa katsantokannassaan. Sekin on sellainen synkeä, mutta mä olen tällainen mollivoittoinen hevimies. Keikoilla olen tykännyt Pienestä rumpalista ja Me käymme joulunviettohon -laulusta; ne ovat hyviä duuripohjaisia versioita keikoille.

Maailmassa ei asioita jaeta tasan

Marco Hietala sanoo itse viettävänsä hyvin traditionaalia perhejoulua.

– Tärkeää on omat lapset ja niiden ilo. Mä en ole siirtynyt kännykkäaikaan siten, että jos jouluna tulee viestejä, en vastaa niihin. Pysyttelen pitkälti perheen parissa, kuten aikoinaan lapsena omien vanhempien kanssa, ja keskityn vain rauhaisaan olemiseen. Paitsi tietysti keikoilla, Marco sanoo ja nauraa päälle.

Tänä jouluna Raskasta Joulua -kiertueella näkyy myös Suomen Lähetysseuran Kauneimmat Joululaulut -kampanja, joka kerää varoja kehitysmaiden vammaisten lasten hyväksi. Marcosta se on oikein hyvä lahjoituskohde. Hän on ollut mukana hyväntekeväisyysprojekteissa ennenkin, joten Kauneimmat Joululaulut -kampanjan tukeminen sopii hänelle hyvin.

– Maailmaa paljon kiertäneenä olen myös nähnyt paljon. Maailma on sellainen paikka, että täällä ei jaeta asioita tasan. Jos tämä yhteistyö houkuttelee enemmän omaavia ihmisiä antamaan edes vähän, niin kyllä se on aina hyväksi, Marco tuumii.

Hän muistaa yhden joulukuun illan Nightwishin Etelä-Amerikan kiertueelta. Hän käveli muiden kanssa Ecuadorissa Quiton katuja ja näki noin 3-vuotiaan pojan myymässä tonttulakkeja. Hän ei voinut olla ostamatta lakkia, vaikka epäilikin, että rahat eivät päädy pikkukaverin omaan taskuun.

Yhdelle pieni juttu voi olla toiselle iso

Nightwishin verkkosivuilla Marco kirjoittaa, että haluaa aina kyetä kunnioittamaan ja vaalimaan rakasta kotiväkeään, ystäviään ja kavereitaan bändeissä ja kaikkialla muuallakin. Hän on ylpeä kunnian hetkistä, mutta nöyrtyy ”sen tiedon edessä, että meillä on etuoikeus elää loputtomien mahdollisuuksien multiversumissa”.

– Kyllä se on aika pitkälti mun katsantokanta. Jos esimerkiksi maailmalla kiertäessä joku kadulla pyytää saada ottaa valokuvan mun kanssa, niin se ei ole iso juttu mulle, mutta sille ihmiselle se voi olla tärkeää. Ja jos me pystymme joulunaikaan tuomaan ihmisille hyvää mieltä, niin että ihmiset voi päästä hetkeksi pois arjesta, unohtaa duunit ja keskittyä hyvään oloon, silläkin on merkitystä.

Kirkoissa Kauneimpia Joululauluja laulaville hänellä on sellaiset terveiset, että ”laulakaa edelleen, ne on hyviä biisejä. Ja jos joku uskaltautuu ottamaan sellaisen vähän täräkämmän musiikillisen lastin, niin tervetuloa myös meidän keikoille”.

Kirsi Elo

www.raskastajoulua.com
www.kauneimmatjoululaulut.fi

​Raskasta Joulua 2013 -keikat