Mäntsälän seurakunnassa keskusteltiin oikeudesta vapaaseen liikkuvuuteen

Mäntsän Oikeus liikkua -viikko päättyi yhteislenkkiin.

Mäntsälässä vietettiin Oikeus liikkua vapaasti –teemaviikkoa 12.-15.5. Järjestäjinä oli Mäntsälän seurakunnan lisäksi   paikallisia järjestöjä ja Suomen Lähetysseura. Yhteisen liikunnan lisäksi ohjelmassa oli luentoja ja keskustelua Lähi-idän tilanteesta ja palestiinalaisiin kohdistuvista liikkumisen rajoituksista. ”Tapahtumaviikolla haluttiin kiinnittää huomiota ihmisten vapauteen liikkua ihmisoikeutena”, sanoo Mäntsälän seurakunnan diakoniatyöntekijä Aulikki Härkönen.

Suomen Lähetysseuran erityisasiantuntija Karita Laisi kertoi torstaina Mäntsälän seurakuntatalossa Lähetysseuran vaikuttamistyön kampanjasta liikkumisvapauden puolesta ja siihen liittyvästä matkasta Palestiinan maratonille. Luento käsitteli maratonin taustaa ja sen viestiä sekä palestiinalaisten elämää ja liikkumisen rajoituksen aiheuttamia ongelmia. Luento herätti vilkasta keskustelua yleisön parissa.

”Tämä on tärkeä teema. Olen itse nähnyt palestiinalaisten arkea, kun toimin lähetystyöntekijänä alueella 1980-90 luvun taitteessa. Jo silloin liikkumista rajoitettiin, mutta tilanne on mennyt selvästi pahempaan suuntaan”, Härkönen muistelee. Hän toimi Suomen Lähetysseuran työntekijänä palestiinalaisten parissa vuosina 1988-91 sekä 1993-95.

Luennon jälkeen alkoi koko teemaviikon päättävä yhteislenkki. Seurakuntatalolle oli järjestetty huoltopiste juoksijoille. Lenkille oli mahdollisuus osallistua sekä kävellen että juoksemalla. Molemmilla ryhmillä oli omat vetäjät. Osallistujia oli yhteensä noin viisitoista.

”Tuntui ihanalta juosta yhdessä,” Tarja Meijer iloitsee. ”Liikkuminen on suuri lahja. Täällä sitä tulee pidettyä itsestäänselvyytenä. Mahdollisuudella liikkua vapaasti on itselle suuri merkitys, mutta ei sitä muista arvostaa, että saamme nauttia tästä ihmisoikeudesta”.

Teksti: Maria Palmusaari

Kuva: Karita Laisi