Mallia Suomeenkin?: Puhelinapplikaatio auttaa löytämään oikean avun vanhuksille Singaporessa

MEL-puhelinapplikaatiosta löytyy Singaporen vanhuspalvelut yhdestä paikasta. Se on hyvä työväline myös kirkon työntekijöille ja vapaaehtoisille. Kuva Kirsi Elo

Singaporen luterilaisen kirkon piispa Terry Kee avaa älypuhelimensa MEL-applikaation (Mobile e-care locator). Hän näyttää, miten sen avulla voi löytää lähimmän sairaalan, klinikan, vanhusten päiväkeskuksen tai vaikkapa vapaaehtoisapua viemään yksinäisen, vaikeasti liikkuvan vanhuksen lääkärikäynneilleen. Kirkon työntekijät ja vapaaehtoiset käyttävät applikaatiota etsiessään sopivaa apua vanhuksille.

Ilmainen applikaatio on kenen tahansa käytettävissä. Sieltä voi etsiä sopivia palveluja palveluittain, alueittain, palveluntarjoajan tai lähinnä itseään sijaitsevan palvelun perusteella. Sieltä löytyvät myös monen eri kirkko- ja uskontokunnan tarjoamat palvelut, kuten vaikkapa Singaporen luterilaisen kirkon ylläpitämä vanhusten päiväkeskus ja muut kirkon sosiaalipalvelut. Kristilliset kirkot tarjoavat merkittävän osan Singaporen sosiaalipalveluista. Kristittyjä Singaporen 5,5 miljoonasta asukkaasta on runsas 18 prosenttia.

Vuonna 1997 perustettu Singaporen luterilainen kirkko on pieni. Sen virallinen jäsenmäärä on 3000. Seurakuntia eri puolella kaupunkivaltiota on viisi. Kokoonsa nähden se on kuitenkin hyvin aktiivinen. Singaporen lisäksi kirkko tekee lähetystyötä Thaimaassa, Kambodzhassa, Kiinassa ja Mongoliassa.

Pienen kirkon laajan lähetystyön mahdollistavat muun muassa ulkomaiset yhteistyökumppanit, kuten Suomen Lähetysseura, jonka kanssa Singaporen kirkko toimii yhdessä Kambodzhassa, Thaimaassa ja Singaporen thai-vierastyöläisten parissa. Kirkon jäsenet osallistuvat varainhankintaan, antavat sekä varoja että aikaansa. Sosiaalityöhönsä kirkko saa avustusta myös valtiolta ja varainhankintakin tuntuu kirkolla olevan hyvin hyppysissä: vuosittainen hyväntekeväisyysgolfturnaus tuottaa kirkon sosiaalityöhön pari sataa tuhatta Singaporen dollaria.