Makor Hatikvan koulu Jerusalemissa taistelee olemassaolonsa puolesta

Makor Hatikvan koulu on messiaanisille juutalaisille tarkoitettu yksityiskoulu. Lähetysseura tukee sitä kummituella. Kuvassa 6.-luokkalaisia retkellä. Kuva Makor Hatikva

Jerusalemin ainoa messiaanisten juutalaisten, perheiden lapsille tarkoitettu koulu on ollut keväästä asti lakkautusuhan alla. Koulu on jo kolmen vuoden ajan hakenut Israelin opetusministeriöltä asemansa virallistamista.

Tämä olisi läpimurto messiaanisen liikkeen asemalle Israelissa, koska koulu olisi ensimmäinen virallistettu messiaaninen toimija. Samalla viranomaisten myönteinen päätös merkitsisi sitä, että koulu olisi oikeutettu valtion tukeen. Nyt koulun rahoitus perustuu perheiltä perittäviin lukukausimaksuihin sekä yksityishenkilöiltä ja eri kristillisiltä järjestöiltä saataviin avustuksiin. Suomen Lähetysseura on tukenut koulua sen perustamisesta vuodesta 1990 lähtien.

Koulussa opiskelee 90 lasta 16:sta eri kansallisuustaustasta luokilla 1-9. Opetuskielenä on heprea, ja koulussa noudatetaan Israelin valtion virallista opetussuunnitelmaa. Sen lisäksi koulussa opetetaan Uutta Testamenttia.

Koulun syyslukukausi on alkanut normaalisti ja koulutyö jatkuu edelleen. Samoin jatkuu Suomen Lähetysseuran kumppanuus ja kummiyhteistyö koulun kanssa.

Riitta Luume

www.suomenlahetysseura.fi/kummit