Maasaipiispa Jacob Moreto tutustui saamelaisten elämään

Paimentolaiskansojen edustajat kohtaavat. Piispa Moreto tutustui Lapissa muun muassa poronhoitoon. Kuva Oskari Holmström

Tansanian evankelisluterilaisen kirkon Morogoron hiippakunnan piispa Jacob Moreto oli vieraana Valtakunnallisilla Lähetysjuhlilla Vaasassa kesäkuun toisena viikonloppuna. Lähetysjuhlien jälkeen hän jatkoi Suomen-vierailuaan Pohjois-Suomessa tutustuen saamelaisten elämään.

Vierailu alkoi Oulun hiippakunnan piispantalolla 9.6., mistä matka jatkui tuntureille, Utsjoen seurakuntaan. Siellä piispa Moreto tutustui saamelaiskulttuuriin ja saamelaiseen rippikouluun saamelaistyön sihteeri Erva Niittyvuopion opastuksella. Tuntureille suuntautuvalla matkallaan piispa Moreto osallistui muun muassa takkaporovaellukselle, tutustui saamelaiseen perinneruokaan ja lohen pyyntiin Tenojoella. Matkaseurana ja autonkuljettajan piispalla oli mukana maasaiden parissa Morogorossa työskentelevä Lähetysseuran työntekijä, pastori Oskari Holmström.

Piispa Moreton sydämellä on erityisesti hänen oman kansansa, maasaiden, aseman parantaminen. Hän on kokenut henkilökohtaisesti tuskan, joka on syntynyt maakiistoista hänen oman kansansa ja maanviljelijöiden välillä. Hänen oma isänsä, kylänjohtaja, kuoli maanviljelijöiden ja maasaiden välisissä levottomuuksissa parikymmentä vuotta sitten. Tilanne on rauhoittunut noista ajoista, mutta rauha on edelleen hauras. Viime vuoden lopulla oli viimeksi kuolemaan johtaneita kahakoita.

Piispa Jakob Moreto toimii oikeudenmukaisuuden puolesta