Maailmanlähetys tienhaarassa Risto Ahosen uutuuskirjassa

Kristinusko leviää hämmästyttävän nopeasti Afrikassa ja Aasiassa. Afrikasta tulee pian kristillisin maanosa, jos kriteerinä pidetään kristittyjen määrää. Tämä historiallinen muutos näkyy maailmanlähetyksessä etelän ja idän kirkkojen voimistuvana panoksena. Eurooppalaisen lähetyksen valtakausi on jo ohi. Dosentti Risto A. Ahosen uutuuskirja Maailmanlähetys tienhaarassa – Siirtymävaiheen missiologisia kysymyksiä (Suomen Lähetysseura 2012) nostaa esille ongelmia, joita kirkot kohtaavat maailmanlähetyksessä lähivuosina.

– Meneillään on siirtymävaihe, jossa lähetystyön kohteet, muodot ja tekijät vaihtuvat. Muutoksista huolimatta Euroopan kirkoilla tulee olemaan tärkeä rooli maailmanlähetyksessä, yhteistyössä etelän ja idän kirkkojen kanssa, Ahonen toteaa kirjansa esipuheessa.

– Uudenlainen työnjako ja yhteistyön kehittäminen ei tapahdu kivuitta, koska länsimaisen kulttuurin kauan jatkuneen johtoaseman vuoksi lähetystyöhön liittyy monia historiallisia rasitteita.

Risto A. Ahonen on Helsingin yliopiston missiologian dosentti, joka on toiminut aiemmin mm. Suomen Lähetysseuran teologisena sihteerinä. Lähetysseura on julkaissut Ahoselta myös teokset Käännyttämistä vai kääntymystä? Vallankäytön ja kristillisen todistuksen suhde (2010), Civitas Dei – Missiologinen keskustelu Jumalan valtakunnan murtautumisesta maailmaan (2007) sekä Lähetys uudella vuosituhannella – Maailmanlähetyksen teologiset perusteet (2000).

Julkistusseminaari 26.9.

Syyskuun 26. klo 14-16.30 järjestetään Lähetyskirkossa Helsingissä (Tähtitorninkatu 18) Maailmanlähetys tienhaarassa -kirjan julkistusseminaari. Dosentti Risto A. Ahonen alustaa aiheesta ”Siirtymävaiheen missiologisia kysymyksiä” ja Lähetysseuran toiminnanjohtaja, TT Seppo Rissanen aiheesta ”Kirkkojen maailmanneuvosto ja lähetys”.

Ilmoittautumiset ke 19.9. mennessä: minna.saarelma@mission.fi.

Osta kirja Lähetysseuran Basaarista