Maailman aids-päivän seminaari Joensuussa 1.12.

Suomen Lähetysseura, Joensuun ev.lut. seurakunta ja Karjalan teologinen seura järjestävät seminaarin Joensuussa maailman aids-päivänä 1.12. Yliopiston tiloissa pidettävän seminaarin otsikko on ”Hiv/aids, seksuaalisuus ja häpeä”.

Seminaarissa pohditaan kirkon roolia aidsiin liittyvän häpeän murtamisessa sekä Suomessa että Afrikassa ja keskustellaan siitä, miten vähentää aidsiin liittyviä ennakkoluuloja ja hiv-tartunnan saaneiden syrjintää.

Seminaarissa on mukana Kirkkojen maailmanneuvoston EHAIA-verkoston (Ecumenical hiv/aids Initiative in Africa) Keski-Afrikan koordinaattori Hendrew Lusey.

Aids-työ on yksi Suomen Lähetysseuran ulkomaantyön ohjelmista. Työn tavoitteena on kehittää yhteistyökirkkojen aids-työn osaamista, levittää tietoa erityisesti lasten ja nuorten keskuudessa,ehkäistä taudin leviämistä ja vähentää syrjintää. Lisäksi tuetaan tartunnan saaneita ja heidän omaisiaan sekä aids-orpoja.

Hiv/aids on myös keskeinen teema Lähetysseuran vaikuttamistoiminnassa. Lähetysseura on mukana yli 70 kirkon ja järjestön ekumeenisessa verkostossa, Ecumenical Advocacy Alliancessa (EAA), joka tekee aidsiin liittyvää vaikuttamistyötä niin paikallisesti kuin kansainvälisesti.

Suomen Lähetysseura on Maailman aids-päivän toimikunnan jäsen.

…………….

Maailman aids-päivän seminaari 1.12.2011 klo 14 – 18,
Auditorio AU100, Aurora, B-sisäänkäynti, Yliopistokatu 2, 80101 Joensuu

”Hiv/aids, seksuaalisuus ja häpeä”

– juontaa Riitta Laakio, Suomen Lähetysseura

14.00 avaus, Kati Kemppainen, Suomen Lähetysseura

14.15–15 ”Hengellinen yhteisö ja seksuaalisuuteen liittyvä häpeä”, prof. Paavo Kettunen, Itä-Suomen yliopisto

15. –15.30 tauko

15.30–16.30 ”Breaking the silence and healing the trauma: Churches´ role in preventing hiv and aids -related stigma and exclusion”,  Mr Hendrew Lusey, EHAIA (Ecumenical hiv/aids Initiative in Africa), Central Africa Regional Coordinator, World Christian Council (tulkataan suomeksi)

16.30–17.30 paneelikeskustelu: Rolf Steffansson, Hendrew Lusey, Paavo Kettunen, Kati Kemppainen

Messu

Messu klo 18.30 Joensuun kirkossa, liturgi Kati Häkkinen, saarna Rolf Steffansson, kanttori Tiina Korhonen, Tikva-kuoro

Seminaari ja messu ovat avoimia kaikille. Ei ennakkoilmoittautumista.

Lue lisää Suomen Lähetysseuran aids-työstä