Maailman aids-päivä 1.12: Elisha Laban Moreto muuttaa maasaimiesten asenteita hiviä ja aidsia kohtaan

Perhetyöhön erikoistunut Tansanian evankelisluterilaisen kirkon pastori Elisha Laban Moreto (etualalla) vierailee säännöllisesti mm. Morogoron Umati-keskuksessa. Kuva Katri Kuusikallio

Tansaniassa Morogoron hiippakunnassa toimiva pastori Elisha Laban Moreto on erikoistunut perheneuvontaan. Hiv ja aids -valistus on tärkeä osa Moreton työstä maasaimiesten parissa.

Elisha Laban Moreto opiskeli teologiaa, ja hänet vihittiin papiksi joulukuussa 2013. Moreto on maasai ja haluaa tehdä perhetyötä erityisesti maasaiden parissa. Monen maasaimiehen suhtautuminen hiv-tartunnan saaneeseen saattaa olla edelleen tyly.

-Maasait eivät mene mielellään klinikalle testeihin. Jos vaimo arvelee saaneensa tartunnan, hän menee klinikalle yksin. Jos vaimo on hiv-positiivinen, aviomies saattaa todeta, että hän jättää tämän tartunnan vuoksi ja ottaa toisen vaimon. Mies ei näe syytä viedä vaimoa hoitoon, tai huolehtia tästä mitenkään. Samalla mies tartuttaa edelleen muita.

Moreto osallistuu heimonsa miesten keskusteluihin. Kun maasait puhuvat, miesten ja naisten tulee olla eri ryhmissä. Monet miehet eivät ymmärrä omaa osuuttaan hiv-tartunnan leviämisessä. Vähitellen Moreto opettaa, miten hiv-tartunta leviää ja miten miehet voivat välttää tartunnan.

-Koetan saada miehet ottamaan vastuuta. Koetan saada heidät ymmärtämään, että heidän tulee pitää huolta vaimostaan. Hiv-tartunnan saanutta voidaan hoitaa. Hän tarvitsee ravitsevaa ruokaa, jotta lääkitys vaikuttaa. Kerron, että miehet ovat itse vastuussa sairauden leviämisestä. Hekin voivat kuolla kuten kaikki, jotka ovat saaneet tartunnan.

Moreton mukaan maasaiyhteisöissä erityisesti vanhusten ja johtajien pitää ymmärtää nämä asiat, sillä maasait kysyvät heiltä neuvoa kaikkeen.

Monet maasait ovat moniavioisia. Kun heidät kastetaan kristityiksi, miehet saavat pitää nykyiset vaimot, mutta heitä neuvotaan olemaan ottamatta uusia. Heidän lapsensa opetetaan yksiavioisiksi.

-Vaimojen määrä pitäisi rajoittaa minimiin. Moniavioisuus lisää hivin leviämistä huomattavasti, Moreto toteaa. Hän opiskelee perheneuvontaa Iringassa Suomen Lähetysseuran tuella.

-Uskollisuus parisuhteissa on paras keino saada taudin leviäminen kuriin. Minulla on mahdollisuus vaikuttaa, mutta muutos tapahtuu hyvin hitaasti.

Tartunnan saaneiden auttaminen ja ennaltaehkäisevä työ tärkeää

Suomen Lähetysseuran tavoite on tukea yhteistyökumppaneita taistelussa hiv ja aids -epidemiaa vastaan sekä parantaa sairastuneiden ja tartunnan saaneiden asemaa yhteisöissään.

Lähetysseura korostaa tyttöjen ja naisten aseman parantamista sekä syrjittyjen ryhmien ja epidemian taustalla olevien tekijöiden huomioimista.

Oleellista on vaikuttaa hiv-epidemiaa ylläpitäviin ja edistäviin tekijöihin. Näitä ovat mm. köyhyys, häpeän aiheuttamat ongelmat, naisten seksuaalioikeuksien puuttuminen ja kansainvälinen ihmiskauppa. Epidemiaa synnyttävät ja ylläpitävät myös monet syvästi kulttuureihin juurtuneet arvot ja käytännöt, joista yksi on moniavioisuus.

Suomen Lähetysseura painottaa hiv ja aids -työssään kokonaisvaltaista lähestymistapaa, pitkäkestoisuutta, ennaltaehkäisevää toimintaa, hiljaisuuden ja häpeän purkamista sekä ihmisoikeuksien toteutumista.

Elisha Laban Moretoa haastatteli Katri Kuusikallio

***

1.12. vietetään kansainvälistä aids-päivää. Maailman terveysjärjestön mukaan maailmassa on noin 35 miljoona ihmistä, jotka ovat joko hiv-positiivisia tai sairastavat aidsia. Heistä noin 25 miljoonaa asuu Saharan eteläpuolisessa Afrikassa. Hiv-positiivia lapsia on 3,2 miljoonaa.

Lisätietoa hivistä ja aidsista WHO:n sivuilta

lisätietoja: vaikuttamistyön erityisasiantuntija Kati Kemppainen, puh. 043 8244 389