Luottamus on avainsana testamenttiasioissa

Lähetysseuran uusi testamenttiopas antaa työkaluja ja neuvoja oman testamentin pohdintaan. Tahdikkuus, luotettavuus ja varmuus avun perillemenosta ovat varatuomari Tarja Larmasuon mukaan tärkeitä lahjoituspäätöksiä harkitseville.

Nuori ja keski-ikäinen nainen tutkivat pöydän ääressä testamenttioppaita, molemmat hymyilevät.
Laki-asiain assistentti Sara-Maria Lehto (vas.) ja varatuomari Tarja Larmasuo tutkivat juuri painosta tulleita testamenttioppaita. Sara-Maria lähettää niitä maksutta kiinnostuneille.

Lähetysseura on tehnyt uuden testamenttioppaan ja -esitteen. Molempia voi tilata maksutta Lähetysseurasta. ”Toivon, että opas antaa työkaluja oman testamentin pohdintaan”, varatuomari Tarja Larmasuo sanoo.

Lähetysseura saa vuosittain varoja noin 30 testamentista. Testamenttitulot, noin pari miljoonaa euroa, ovat merkittävä tulonlähde.

Testamentin avulla voi lahjoittaa joko pienen tai suuren osan omaisuudestaan itselleen tärkeän työn tukemiseen. Lähetysseura ja muut yleishyödylliset järjestöt eivät maksa testamenttilahjoituksista veroa. Naisten ja tyttöjen parissa tehtävä työ on yksi  lahjoittajien suosikeista.

Larmasuon mukaan kipinä testamentin tekoon lähtee usein koskettavasta tarinasta työalueelta. Useimmiten lahjoittajat ovat kuitenkin seuranneet Lähetysseuran työtä pitkään ja tuntevat sen hyvin.

Testamentintekijä haluaa tietää varmasti, että varat menevät perille oikeaan kohteeseen. Ilman varmuutta siitä ei lahjoituspäätöstä synny.

”Olemme kiitollisia ihmisille, jotka ovat osoittaneet luottamusta työhömme lahjoituksin”, sanoo Larmasuo.

Salaisuus pysyy

Testamenttia harkitsevien palveleminen on tärkeä ja arvokas osa hallinto- ja talousjohtaja Tarja Larmasuon työtä. Työvuosia Lähetysseurassa on kertynyt jo 20.

”Testamentti ja siihen liittyvät toimet edellyttävät hienovaraisuutta ja luottamusta. Jos testamentintekijä haluaa, tapaamme hänet henkilökohtaisesti, mutta emme kerro kenellekään muulle, kuka on tehnyt testamentin”, Larmasuo painottaa.

”Monilla testamentin tekijöillä ei ole lainkaan perillisiä tai he ovat kaukaisia. He haluavat varmistua, että siunaus- ja muistotilaisuus järjestetään ja tarvittavat asiakirjat, kuten perukirja, tehdään lain mukaan.”

Testamentin tekijä voi vapaasti päättää, millaisen työn tukemiseen hän haluaa lahjoituksensa käyttää, ja Lähetysseuran saamissa testamenttilahjoituksissa on ollut tarkkojakin ehtoja.

”Mutta jos testamentin käyttökohde on rajattu hyvin tiukasti, voi testamentin tekijän tahdon toteuttaminen olla haastavaa. Parhaimman avun omalla testamenttilahjoituksella pystyy antamaan, kun sen osoit­taa Lähetysseuran koko työlle. Näin pystymme osoittamaan lahjoituksen sinne, missä juuri silloin tarve on suurin.”

Lähetysseura järjestää hautajaiset, muistotilaisuuden ja haudan hoidon, jos testamentin tekijä sitä toivoo. Tarvittavat asiakirjat voidaan tehdä lain edellyttämin muotovaatimuksin Lähetysseurassa tai testamentin voi myös teettää kenellä tahansa itse valitsemallaan juristilla.

Kotia kunnioittaen

Moni ikääntyvä miettii, mitä hänen kodilleen ja rakkaille muistoesineilleen tapahtuu hänen kuoltuaan. Jos koti on testamentattu Lähetysseuralle, järjestön työntekijät, luotettavat vapaaehtoiset seurakunnasta tai vainajan läheiset auttavat kodin tyhjentämisessä.

Terveystiedot ja muut luottamuksellisia tietoja sisältävät asiakirjat hävitetään niin kuin kuuluu ja kodin huonekalut ja tavarat käydään läpi.  Ne voidaan myydä esimerkiksi huutokaupalla tai seurakunnan kirpputorilla lähetystyön hyväksi.

Teksti ja kuva Marjatta Kosonen. Juttua on päivitetty 25.4. Siihen on lisätty muistutus ulkopuolisen juristin käyttämisestä ja testamenttioppaassakin mainittu tieto testamenttien käyttöehdoista.

Tilaa Lähetysseuran uusi testamenttiopas.

Silmälasipäinen keski-ikäinen, sinisiin vaatteisiin pukeutnut nainen katsoo ystävällisesti kohti kameraa.Soita tai lähetä sähköposti:

Tarja Larmasuo

sähköposti: testamentit@suomenlahetysseura.fi