Loppiaiskolehti kasvavien kirkkojen työhön: Perhetyö tavoittaa Venäjällä uusia ihmisiä

Olga ja Slava Lebedev kuuluvat Inkerin kirkon perhetyön tiimiin ja tekevät perhetyötä omassa seurakunnassaan Nižni Novgorodissa. Heidän mukaansa perhetyöllä on tarvetta nyky-Venäjällä ja sen kautta tavoitetaan myös uusia ihmisiä.

Loppiaisena 6. tammikuuta luterilaisissa jumalanpalveluksissa kerätään valtakunnallinen kolehti kasvavien kirkkojen työhön Suomen Lähetysseuran kautta. Loppiaisena muistellaan kolmea itämaitten tietäjää, jotka tähti johdatti Jeesus-lapsen luo. Näin he osoittivat, että joulun sanoma on tarkoitettu kaikelle maailmalle. Sen tähden loppiaisen sanoma muistuttaa erityisesti kirkon lähetystehtävästä.

Yksi tulevan loppiaisen kolehtikohteista on Inkerin kirkko Venäjällä, jossa Lähetysseura on toiminut 20 vuotta.

– Rakkaus, ihmisten kohtaaminen, vierellä eläminen ja auttaminen ovat olleet niitä asioita, joilla on konkreettisesti kerrottu ihmisille: Jumala rakastaa sinua, hän on kiinnostunut sinun elämästäsi, et ole yksin, kertoo Lähetysseuran Venäjän-työntekijä Elina Heikkilä.

Perhetyöllä tavoitetaan uusia ihmisiä

Yksi tämän päivän työmuodoista Venäjällä on perhetyö. Elina Heikkilä on yksi Inkerin kirkon perhetyön vastuuhenkilöistä. Marraskuun viimeisenä viikonloppuna kirkon koulutuskeskuksessa pidettiin perhetyön peruskurssi, jonka tehtävänä oli rohkaista ja kouluttaa ihmisiä omissa seurakunnissa tehtävää perhetyötä varten. Pietarin lähelle Kelttoon tuli kurssilaisia eri puolilta Venäjää, muun muassa Kazanista, Svetogorskista, Rzhevistä ja Kingisepistä.

Nižni Novgorodista mukana olivat Olga ja Slava Lebedev, jotka ovat mukana kirkon perhetyön tiimissä. Luterilaisen kirkon he löysivät kuusi vuotta sitten, kun etsivät lapselleen kastepaikkaa.

– Kaikki se rakkaus ja tieto, mitä sain pastorilta, teki hyvää sydämelleni, joten halusin päästä ripille. Yhdessä mieheni kanssa menimme rippikouluun ja meidät konfirmoitiin, Olga kertoo.

– Minua alkoi erityisesti puhutella seuraava lause: ’Jumala tulee ihmisen luo, jotta Hän, Jumala, voisi palvella ihmistä. Sydämessämme heräsi halu auttaa ihmisiä. Halusimme laittaa käyttöön tietomme, taitomme ja lahjamme, jotka olemme Jumalalta saaneet. Aloimme kokoontua seurakunnassa perhepiiriin, saamaan tukea ja apua toisiltamme ja rukoilemaan yhdessä, Slava jatkaa.

– Pastorimme ehdotti, että tulisimme tänne opiskelemaan perhetyötä. Kurssia vetivät suomalaiset lähetystyöntekijät. Kurssilta saimme lisää työskentelyvälineitä ja kokoonnumme nyt säännöllisesti perheiden kanssa yhteen omassa seurakunnassamme.

Olgaa on aina kiinnostanut lasten ja vanhempien suhteet, joten hän päätti jatkaa vielä pidemmälle ja aloitti psykologian opinnot.

– Nykyään kokoonnumme kerran kuukaudessa käsittelemään vanhemmuuteen liittyviä asioita. Iltoihin ovat tervetulleita kaikki, myös eri kirkoista. Keväällä järjestämme neljännen perheleirin. Sinne perheet saapuvat yhdessä. Leirillä on avioliitto-opetusta sekä perheiden yhteisiä hetkiä, Olga sanoo.

”Miksi elämä on niin vaikeaa?”

– Usein perheilloissa ihmiset kysyvät, miksi elämä on välillä niin vaikeaa? Onko millään tarkoitusta, mikä täällä kannattaa…? Slava kertoo.

– Silloin kerron, mikä minua on auttanut elämässäni. Minulla on sisimmässäni loppumaton rakkauden lähde, Kristus. Koska ihminen kaipaa rakkautta ja rakkauden lähde, Jeesus Kristus, on olemassa, me voimme olla näyttämässä tietä, kuinka sen rakkauden löytää. Jokaisella ihmisellä on oma tiensä ja oma vauhtinsa tällä tiellä.

Olgan ja Slavan mukaan venäläiset ovat hyvin kiinnostuneita hengellisistä kysymyksistä. Ateismi ei enää ole niin vahvaa kuin ennen. Ortodoksikirkko toimii, eikä enää opeteta, että Jumalaa ei ole.

– Evankeliumi kohtaa ihmisen, kun se vastaa ihmisten sisäisiin kysymyksiin, perhehuoliin, masennukseen. Ihminen on valmis avautumaan, kun hän kokee, että välitämme hänestä. Kun ihminen ja hänen ongelmansa tulevat kohdatuksi, hän vapautuu ja on valmis myös hengellisiin kysymyksiin. Ja sen jälkeen toimii Jumala. Me voimme olla vain tien näyttäjinä ja vierellä kulkijoina, Slava sanoo.

– Mielestämme nyt on erittäin ajankohtainen aika perheneuvonnalle ja perhetyölle täällä Venäjällä. Sen kautta voimme tavoittaa ihmisiä, Olga toteaa.

Teksti Elina Heikkilä ja Hannu Heikkilä

Kuvat Olga ja Slava Lebedevin kotialbumista.

YouTubessa on nähtävissä video Olgan ja Slavan heinäkuussa Nižni Novgorodissa pitämästä perheleiristä. (5’39, venäjäksi)

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä

Kolehtiin voi osallistua myös kännykällä. Tekstiviestiin kirjoitetaan joko LAHJA5 tai LAHJA10 (5/10 euroa). Viesti lähetetään numeroon 16160.