LNK ja Lähetysseura: Suomen Lähetysseuran ja Lasten ja nuorten keskuksen rippikoulut yhdistyvät

Lähetysseura ja LNK tarjoavat kesästä 2024 alkaen kaksikielisiä kansainvälisiä rippikouluja Oriveden järvimaisemissa.

Kuva: Ari Vitikainen.

Suomen Lähetysseura on järjestänyt lähetysteemoihin ja musiikkiin keskittyviä rippileirejä Päiväkummussa vuodesta 1957 alkaen, ja Lasten ja nuorten keskus on puolestaan koonnut rippikouluihinsa ympäri maailmaa asuvia ulkosuomalaisia nuoria yli 30 vuoden ajan. Molempia leirijärjestäjiä on alusta alkaen yhdistänyt kansainvälisyys.

”Tässä tehdään historiaa! On suuri ilo, että Lasten ja nuorten keskus ja Suomen Lähetysseura yhdistävät voimansa. Yhteisen rippikoulu- ja nuorisotyön myötä molempien vahvuudet pääsevät yhä vahvemmin kukoistamaan, ja samalla syntyy jotain täysin uutta. Uusi toimintakulttuuri rakentuu nuorten osallisuuden myötä. Haluankin toivottaa kaikki kansainvälisistä näkökulmista kiinnostuneet nuoret lämpimästi tervetulleiksi rippileireillemme ja nuorisotoimintaamme! Erityisesti haluan kutsua mukaan eri puolilla maailmaa asuvia suomalaistaustaisia nuoria”, sanoo Lasten ja nuorten keskuksen kehitysjohtaja Heli Pruuki.

”LNK ja Lähetysseura ovat jo kauan tehneet tahoillaan erinomaista kansainvälistä rippikoulutyötä. Kummallakin järjestöllä on pitkä nuorisotyön perinne kirkossa ja tiivis suhde seurakuntiin ja nuoriin. Koska entistä useammat nuoret kasvavat kansainvälisessä ympäristössä ja ovat kiinnostuneita globaaleista kysymyksistä, halusimme vahvistaa kansainvälistä rippikoulutyötä – yhdessä”, sanoo Lähetysseurassa seurakuntayhteyksistä ja varainhankinnasta vastaava johtaja Karoliina Nivari.

Lähetysseuran rippikoulun on käynyt vuosittain satakunta nuorta, LNK:n leireillä on käynyt puolestaan noin 140 nuorta, joista noin sata on ollut ulkosuomalaisia. Vastaisuudessa toimijat järjestävät rippileirit Lähetysseuran leirikeskuksessa Päiväkummussa Orivedellä. Mutta mikä rippileireillä käytännössä muuttuu yhdistymisen myötä?

”Rippileirimme ovat tulevaisuudessa kaksikielisiä ja entistäkin kansainvälisempiä. Uskon, että leirien sisältö rikastuu ja globaali näkökulma nousee keskiöön entistä vahvemmin. Nuoria tulee leirille paitsi ympäri Suomea, myös ympäri maailmaa entistä useammasta maasta. Leireillä lähetysnäkökulma on tietenkin aina keskeisessä roolissa, samoin musiikki. Rippileirimme ovat muutaman päivän pidempiä kuin seurakuntien leirit keskimäärin, jotta rippileirin yhteisöllä on enemmän aikaa kasvaa”, sanoo rippikoulutyön ja lähetyskasvatuksen asiantuntija Miina Kurjenmiekka Lähetysseurasta.

”Meidän näkökulmastamme ripareilla muuttuu käytännössä tietysti paikka, kun siirrymme Partaharjulta Päiväkumpuun: harjumaisemista mennään enemmän maalaistalon pihapiirin maisemiin, maailman korkeimman Ristikiven kirkon ääreltä legendaariseen Riihikirkkoon. Samoin ryhmäkoko pienentyy 70 rippikoululaisesta noin 50 rippikoululaiseen. Globaalin vastuun ja lähetyksen näkökulmat vahvistuvat osana rippikoulun sisältöjä tulee roimasti lisää ja myös sen puolen asiantuntijuutta. Päiväkummulla on myös rikas musiikkiperinne”, sanoo kansainvälisten rippikoulujen koordinaattori Elise Kyttä LNK:sta.

Haku kesän 2024 rippikouluihin on alkanut. Hakulomake löytyy LNK:n verkkosivuilta.

Kansainväliset rippikoulut.