LML:n uusi pääsihteeri: Kirkon tehtävä on kääntää Kristuksen sanat ja teot kokonaisvaltaiseksi lähetykseksi

Luterilaisen maailmanliiton uudeksi pääsihteeriksi on valittu virolainen Anne Burghardt. Hän on tässä tehtävässä ensimmäinen nainen.

Luterilaisen maailmanliiton uutena pääsihteerinä aloittaa marraskuussa virolainen Anne Burghardt. Kuva Erik Peinar

45-vuotias Burghardt toimii tällä hetkellä Viron evankelisluterilaisen kirkon teologisen instituutin kehitysjohtajana ja kirkon kansainvälisten ja ekumeenisten suhteiden neuvonantajana.

Burghardt syntyi uskonnottomaan perheeseen ja löysi tiensä kirkkoon 15-vuotiaana ystävänsä kutsusta. Hän allekirjoittaa täysin LML:n strategian käsityksen, jonka mukaan lähetys koostuu julistuksesta, diakoniasta ja vaikuttamistyöstä. Hänen mukaansa kirkon keskeinen tehtävä onkin juuri kääntää Kristuksen sanat ja teot kokonaisvaltaiseksi lähetykseksi.

”Jumalan armosta me olemme vapautetut, emme itseämme varten, vaan palvellaksemme muita. Tämä ilmenee käytännössä niin vaikuttamistyönä, humanitaarisena apuna, kehitysyhteistyönä, diakoniana kuin myös sielunhoitona ja psykologisena tukena kriisitilanteissa uskonnolliseen taustaan katsomatta. Kirkon tehtävä on palvella koko ihmistä.”

Burghardt on toiminut aiemmin Genevessä ekumeenisten suhteiden tutkimussihteerinä vuosina 2013-2018 ja sisältökoordinaattorina LML:n yleiskokouksessa Namibian Windhoekissa vuonna 2017. Hän aloittaa pääsihteerinä marraskuun alussa ja seuraa tässä tehtävässä chileläistä Martin Jungea, joka on johtanut 148 jäsenkirkon yhteisöä viimeiset 11 vuotta.