Leskiäiti Fatuma sai kirkosta apua perheelleen

Fatuma Hussein on saanut apua tyttöjen koulutukseen seurakunnasta. Hän on käynyt seurakunnan opetuslapseuskoulun ja on mukana sekä kirkon siivous- että rukousryhmässä.

Fatuma Hussein, 32, kuuluu köyhimmistä köyhimpiin Etiopiassa. Hän on leski ja kahden lapsen yksinhuoltaja. Fatuma kävi koulua vain pari luokkaa eikä ehtinyt oppia lukemaan saati opiskella ammattiin.

Fatumalla on kuitenkin toiveikas asenne tulevaisuuteen, sillä hän on saanut sisimpäänsä rauhan uskosta ja konkreettista apua seurakunnastaan.

Mekane Yesus -kirkon Metun hiippakunnassa Länsi-Etiopiassa sijaitseva Kollo Korman pieni seurakunta on auttanut Fatumaa niin, että hänen molemmat tyttönsä, 12-vuotias Youbdar ja 6-vuotias Hanna, saavat ruokaa ja voivat käydä koulua ja esikoulua.

Fatuma kuuluu seurakunnan naisten säästöryhmään. Siltä saamansa lainan avulla hän sai alkuun elinkeinonsa, inseran (etiopialaisen leivän) leipomisen. Hän leipoo inseraa kodissaan ja on jo maksanut 400 birrin lainansa takaisin.

Katto pään päälle diakoniatoimikunnan avustuksella

Seurakunnan diakoniatoimikunta on auttanut leskeä rakentamaan vaatimattoman talon puunrungoista. Kattona on toistaiseksi vain muovipressut, mutta diakoniatoimikunta on luvannut kattopellit, kunhan varat saadaan kokoon, kertoo seurakunnan pastori Getachew Buli. Seurakunta maksaa myös vuokran.

Fatuman unelmana on laajentaa hyvin vaatimatonta kotiaan niin, että rukousryhmä voisi kokoontua siellä. Fatuma kiittää elämästään ja saamastaan avusta Jumalaa. Tärkeintä hänelle on se, että hän pystyy kasvattamaan ja kouluttamaan tyttöjään.

Hän on suorittanut seurakunnan opetuslapseuskoulun ja toimii kirkon siivous- ja rukousryhmässä. Hän haluaisi laulukuoroon, mutta se ei ole vielä onnistunut lukutaidottomuuden vuoksi. Tytöt ovat pyhäkoululaisia.

Fatuma Hussein kääntyi islamista kristinuskoon viitisen vuotta sitten. Kirkkoon hän tuli saadakseen apua ja ruokaa lapsilleen. Vanhemman tytön isä jätti perheensä jo vuosia sitten ja Hannan isä kuoli, kun tyttö oli aivan pieni.

Suomen Lähetysseura tukee Metun hiippakunnan naistyötä sekä Mekane Yesus -kirkon diakoniatyötä.

Teksti ja kuvat Sari Lehtelä

Lahjoita joulukeräykseen

Kehitysmaiden äitejä voi tukea osallistumalla kirkoissa pidettävien Kauneimmat Joululaulut -yhteislaulutilaisuuksien kolehtiin tai Lähetysseuran joulukeräykseen.

Joulukeräykseen voi lahjoittaa pankissa tilille IBAN: FI 38 8000 1400 1611 30, BIC: DABAFIHH (viestiksi JOU14), lähettämällä tekstiviesti JOULU5 (5 e) tai JOULU10 (10 e) numeroon 16155, soittamalla numeroon 0600 11315 (15,36 € + pvm) tai netissä www.kauneimmatjoululaulut.fi