Laula ”Jouluyö, juhlayö” Hosainan kuurojenkoulun oppilaiden kanssa

Liya

Kuusi nuorta seisoo rivissä ja laulaa Jouluyö, juhlayötä vartalot keinuen musiikin tahdissa. Ääntä ei kuulu, mutta kädet liikkuvat. Nämä nuoret ovat Hosainan kuurojenkoulun oppilaita Etiopiassa. (Lopussa linkki videoon).

Koulussa opettava Heidi Majuri on opettanut heille suomalaiset viittomat tähän koko maailman rakastamaan joululauluun, jotta he voivat välittää joulutervehdyksensä Suomeen. Viittomat ensimmäiseen säkeistöön löytyvät myös tämänvuotisesta Kauneimmat Joululaulut -vihkosta. Suomen Lähetysseuran joulukeräyksen ja Kauneimmat Joululaulut -kampanjan teemana on tänä jouluna kehitysmaiden vammaiset lapset.

Liya, Abayneh, Alem, Jambo, Redet ja Usama kiittävät kaikkia Hosainan kuurojenkoulun kummeja. Tänä jouluna jokaisella Kauneimmat Joululaulut -tilaisuuteen osallistuvalla on mahdollisuus auttaa heitä ja muita vammaisia lapsia eri puolilla maailmaa Suomen Lähetysseuran kautta.

Minulla on nimi!

Etiopiassa vain kolme prosenttia kuuroista lapsista pääsee kouluun. Hosainan kuurojenkoulu ja Etiopian Mekane Yesus -kirkko ovat suomalaisten tuella tehneet Etiopiassa uraauurtavaa työtä kuurojen lasten hyväksi. Viimevuosina tavallisten koulujen yhteyteen on alettu perustaa kuurojenluokkia ja yliopiston ovet ovat avautuneet myös kuuroille.

Hosainan kuurojenkoulussa opiskelee 200 lasta, jotka tulevat eri puolilta suurta maata. Monet käyvät kotona vain kerran vuodessa! Heidän koulunkäyntinsä mahdollistaa suomalaisten kummien tuki.

Näin kirjoittaa opettaja Heidi Majuri uusien esikoululaisten kummeille. Esikoululaiset ovat iältään 7–11-vuotiaita:

”Pienet esikoululaiset eivät kouluun tullessaan tiedä edes omaa nimeään. Aluksi oppilaat valokuvataan nimilapun kanssa, jotta nimi ja lapsi pystytään pitämään yhdessä. Vanhempien lähdettyä lapsi ei pysty sitä kertomaan.

Monesti mietin, mitä lasten päässä mahtaa liikkua, kun he eivät välttämättä ole koskaan ennen edes nähneet toista kuuroa. Ainoa keino selvitä, varsinkin maaseudulla, ovat nyrkit. Se on selvästikin ollut heidän ainoa kielensä ja he käyttävät nyrkkejään herkästi kouluun tullessaan. Jouluun mennessä jo pystytään selvittämään asioita viittomilla ja nyrkkikieli vähenee. On upeaa nähdä, kuinka nopeasti oppilaat sopeutuvat uuteen ympäristöön, kouluun, uusiin kavereihin, opettajiin ja asuntolaelämään.”

Katso video (1’35)

Videon on kuvannut  Juha Leppänen ja editoinut Antti Vuori.

www.kauneimmatjoululaulut.fi

Abayneh