Lähimmäisen ja luomakunnan puolustaminen on Sanan julistamista

Maskiin pukeutunut työntekijä istuu pöydän takana vastapäätä maskiin pukeutunutta asiakasta.
Wuhanilaisen järjestön työntekijä valmistautuu tekemään asiakkaalle terveystarkastuksen. Ensin on mitattu asiakkaan lämpö ja desinfioitu kädet. Sekä asiakkaalla että työntekijällä on maski, ja käsineet ja pöytä on suojattu. Kuva: Amity Foundation.

”Yhdessä, taistelemme virusta vastaan!” Näin todetaan Hongkongin hallinnon kaikkiin kotitalouksiin jakamissa suojamaskipakkauksissa. Suomessa koronavirustilanne on rauhoittumaan päin, kun taas Hongkongissa tartunnat ovat lähteneet uuteen nousuun. Täällä puhutaan viruksen kolmannesta aallosta. Manner-Kiinassa virusta esiintyy paikoin, mutta koronan lisäksi mantereelta on kuulunut lähiaikoina muita huolestuttavia uutisia. Eteläinen Kiina kärsii valtavista tulvista.

Tulvat ovat vaikuttaneet arviolta 14 miljoonan kiinalaisen arkeen. Alueet kuten Chongqing, Hunan, Anhui, Jiangsu, Zhejiang sekä Wuhan ovat veden vallassa. Wuhanin kaupungissa vesi on noussut yli neljä metriä kaupungin keskellä kiemurtelevasta Yangze-joesta. Kesäkuussa Etelä-Kiinassa satoi yhteensä 26 päivää. Kiinan äärimmäiset sääilmiöt, kuten jatkuvan sateen aiheuttamat tulvat, on liitetty ilmastonmuutokseen. YK:n ympäristöohjelman tuore raportti varoittaa, että luonnon monimuotoisuuden tuhoutuminen on yhdistetty eläinperäisten sairauksien lisääntymiseen. Sekä ilmastonmuutos että biodiversiteetin köyhtyminen aiheuttavat jo nyt maailmanlaajuista inhimillistä kärsimystä. Molemmat kriisit ovat iskeneet erityisesti jo valmiiksi haavoittuviin ihmisryhmiin.

Suomen Lähetysseuran katastrofihanke tukee Manner-Kiinassa hiv-positiivisten ihmisten kokonaisvaltaista terveydenhoitoa koronaviruksen jälkeisessä todellisuudessa. Hankkeemme Wuhanin kaupungissa ja sen lähiseuduilla auttaa hiv-positiivisia takaisin hoidon ja lääkityksen pariin sekä tukee heidän henkistä hyvinvointiaan. Kun sairaaloiden kapasiteetti alkuvuodesta ylittyi ja siirtotöissä eläneet hiv-positiiviset ihmiset jäivät karanteenien vuoksi jumiin, monien hoitosuhde ja lääkkeiden saanti katkesi. Ystävyyden säätiö (Amity Foundation) on Lähetysseuran pitkäaikainen kumppani, jonka kautta olemme kohdistaneet apua koronakriisin koskettamille, hivin kanssa eläville ihmisille.

Kaksi maskeihin pukeutunutta henkilöä pakkaa lääkepakkauksia muovipusseihin.
Vapaaehtoiset pakkaavat hivin hoitoon tarkoitettuja lääkkeitä asiakkaille toimitettaviksi. Kuva: Amity Foundation.

Kiinassa hi-virukseen saatetaan suhtautua kuin spitaaliin konsanaan: tauti herättää pelkoa ja saa aikaa syrjintää siellä, missä hiv on suurelle yleisölle tuntematon. Ihmisten henkinen hätä on ollut suuri, kun he ovat joutuneet salaamaan terveydentilansa. He ovat pelänneet oman terveytensä rapautumista samalla, kun ovat karanteenin vuoksi jumissa sukulaisten luona, joille he eivät voi uskoutua. Jos ihminen joutuu kieltämään tai kätkemään itsensä, hän särkyy. Nyt tilanne Kiinassa on parempi, kun karanteeneja on purettu. Syvempi ongelma on kuitenkin ihmisten syrjivissä asenteissa.

Jeesus teki toiminnallaan näkyväksi yhteisönsä häpäisempiä ihmisiä, kuten spitaalisia. Myös Kiinassa hivin kanssa elävät ihmiset ovat joutuneet kantamaan yhteisön häpeää. Kiinan kirkko ja kristilliset järjestöt tekevät teologisesti moniulotteista työtä hivin parissa. Häpeää tutkinutta professori Paavo Kettusta (Kätketty ja vaiettu – suomalainen hengellinen häpeä) mukaillen, armo selättää häpeän, koska se ottaa vastaan koko minuutemme. Hyväksytyksi tuleminen on koko olemassaoloomme ulottuvaa. Hyväksyvä ja näkyväksi tekevä ihmisten kohtaaminen on Jeesuksen toiminnan keskiössä.

Maailmassa, myös kristittyjen keskuudessa, on kuitenkin paljon ohi katsomista, muukalaiseksi tekemistä ja synnillä häpäisemistä. Uudistumiseen kykenemätön, itseensä käpertyvä kirkko ei kykene julistamaan Herran riemuvuotta (Luuk. 4:18-19), jos se ei tunnista omien rakenteidensa aiheuttamaa sortoa ja vankeutta. Kirkko ei ole itseään varten, vaan koko maailmaa varten, sen valona ja suolana. Efesolaiskirje (Ef.2:19-22) koskettaa tätä teemaa:

”Te ette siis enää ole vieraita ja muukalaisia, vaan kuulutte Jumalan perheeseen, samaan kansaan kuin pyhät. Te olette kiviä siinä rakennuksessa, jonka perustuksena ovat apostolit ja profeetat ja jonka kulmakivenä on itse Kristus Jeesus. Hän liittää koko rakennuksen yhteen niin että se kasvaa Herran pyhäksi temppeliksi, ja hän liittää teidätkin Hengellään rakennuskivinä Jumalan asumukseen.”

Paavalin vertaus korostaa kristittyjen ja koko luomakunnan yhteyttä: kukaan ei ole muukalainen vaan kaikki ovat perhettä toisilleen. Jokaisella on paikkansa Jumalan asumuksessa. Rakennusvertaus perustuu myös keskinäiseen riippuvuuteen. Jos yhdenkin kiven annetaan murtua, pitkällä aikavälillä koko rakennus sortuu.

Kuten Jeesuksen aikaan spitaaliset, hivin kanssa elävät ihmiset ovat joutuneet kärsimään yhteisön syrjinnästä Kiinassa, kuten muuallakin. Jeesus teki toiminnallaan yhteisön puolesta kärsivät näkyväksi ja palautti heidän ihmisarvonsa.

Koronatoimien lisäksi on ryhdyttävä ilmasto- ja ympäristötoimiin. Sijaiskärsijät ylikulutukselle ja ilmastonmuutokselle ovat maailman köyhät sekä luonnon monimuotoisuus. Tämä on myös teologinen kriisi, jonka pitäisi ravistella kirkkoa luomakunnan ja ihmisarvon puolustajana. Koska kaikki luotu on syntyisin Luojasta, silloin niin lähimmäisen rakastaminen kuin luonnon puolustaminen riistolta ovat mitä keskeisintä Sanan julistamista ja Jumalan palvelemista.

Blogin kirjoittaja, teologian tohtori Ilse Paakkinen työskentelee Hongkongissa Lähetysseuran sukupuolten välisen oikeudenmukaisuuden asiantuntijana.