Lähetystyön veteraanit palasivat Singaporesta kotimaahan

Phetcharaa Chan jatkaa siirtolaistyötä Hyvän uutisen keskuksessa. Hän on saapunut aikoinaan siirtolaisena Thaimaasta Singaporeen ja saanut keskuksesta apua. Pastori Tapio Karjalainen on toiminut Lähetysseuran työssä Thaimaassa

Pitkän työuran Lähetysseuran palveluksessa tehneet lastenohjaaja Kaija Karjalainen ja TM, pastori Tapio Karjalainen palasivat touko-kesäkuun vaihteessa Suomeen viimeiseltä työkaudeltaan Singaporesta.

Kaija ja Tapio Karjalainen työskentelivät vuodesta 2008 lähtien Hyvän uutisen keskuksessa thaimaalaisten siirtotyöläisten parissa. Keskus perustettiin vuonna 1989 Suomen Lähetysseuran tuella, ja ensimmäinen työntekijä oli Lähetysseuran työntekijä lehtori Salli Lamponen, joka siirtyi sinne Thaimaasta. Thaimaalaisten siirtolaisten parissa työskentely edellyttää hyvää thain kielen taitoa. Myös Kaija ja Tapio Karjalainen ovat aiemmin työskennelleet Thaimaassa.

Monet nykyiset Thaimaan evankelisluterilaisen kirkon työntekijät ovat tulleet kristityiksi Hyvän uutisen keskuksen työn kautta ollessaan siirtotyöläisinä Singaporessa. Kaija ja Tapio Karjalainen ovat vierailleet tutuiksi tulleiden siirtotyöläisten perheiden luona Thaimaassa ja takaisin kotimaahan muuttaneiden seurakuntalaisten kodeissa. Monet paluumuuttajat kertovat innokkaasti hyvää sanomaa eteenpäin kotikylissään.

Siirtolaistyö Singaporessa jatkuu

Siirtolaistyötä Hyvän uutisen keskuksessa jatkaa thaimaalainen Phetcharaa Chan, joka on osallistunut aktiivisesti keskuksen toimintaan maallikkona monta vuotta. Hänen kanssaan toimii Thaimaassa lähetystyössä ollut Singaporen evankelisluterilaisen kirkon pastori Rickson Leong. Keskus on osa Singaporen kirkon työtä, ja seurakuntaneuvosto toimii aktiivisesti työntekijöiden apuna.

Hyvän uutisen keskus sijaitsee thaimaalaisten suosimassa Golden Mail -ostoskeskuksessa, jota kutsutaankin Pikku Thaimaaksi. Thaimaalaiset tulevat sinne tapaamaan toisiaan, hakemaan thaimaalaista ruokaa ja lohtua koti-ikäväänsä.

Monen siirtolaisen elämä ei ole lähtenyt nousuun uudessa maassa, työpäivät ovat pitkiä ja asuinolot ahtaat. Erityisesti naisille paljastuu usein, ettei tarjottu työ ole sitä, mitä on luvattu.

”Tämä on särkyneitten ihmisten kirkko”

Hyvän uutisen keskuksessa voi puhua elämästään omalla kielellä, saada tukea ja parantaa englannin kielen taitoa, jotta tie eteenpäin aukeaisi.

Raamatun sanoma vahvistaa poljettua itsetuntoa. Sunnuntain jumalanpalvelus ja opetustuokiot vetävät ihmisiä seurakuntatilaan, joka sijaitsee ostoskeskuksen toisessa kerroksessa. Kaija Karjalainen on sisustanut tilavan, mutta ikkunattoman tilan viihtyisäksi.

Kodikkaan ilmapiirin luovat lopulta itse ihmiset. Lämmin puheensorina ja nauru –  välillä itkukin –  täyttävät sunnuntaisin huoneen. Ei ihme, että seurakuntalaiset viettävät ainoan vapaapäivänsä kirkolla.

”Tämä on särkyneitten ihmisten kirkko”, Tapio Karjalainen toteaa.

Anja Markkanen

Lähetysseuralla on noin 150 lähetystyöntekijää eri maissa.

Tule tukemaan tuttua lähetystyöntekijää tai valitse listasta, ketä haluat tukea.

Venäjällä ja Singaporessa. Kuva: Sara Markkanen