Lähetysseuran uusin kirja: Matkalla sisällissodasta toipuvassa Angolassa

Kotiinpalaajien kylissä on kertomus kahden papin matkasta Angolan menneisyyteen

Pastori Ossi Kuoppala teki vuonna 2014 angolalaisen virkaveljensä pastori Mario Passala Velhon kanssa kaksi matkaa raja-alueiden seurakuntiin ja uusille lähetysasemille Angolan pohjoisimmilla ja eteläisimmillä alueilla. Kuoppala on kirjoittanut matkoistaan kirjan Kotiinpalaajien kylissä – Kahden papin matka Angolassa (Suomen Lähetysseura 2015). Mario Velhon tehtävänä oli raportoida Angolan evankelisluterilaiselle kirkolle uusista haasteista, joita maahan palaavat pakolaiset toivat kirkon työlle.

Angolan lähes kolmekymmentä vuotta kestäneen sisällissodan seurauksena neljä miljoonaa ihmistä pakeni asuinseuduiltaan uuteen ympäristöön, lähinnä suuriin kaupunkeihin. Naapurimaista haki turvaa puoli miljoonaa ihmistä. Vielä kymmenen vuotta sitten Angola luokiteltiin Afrikan köyhimpien maiden joukkoon. Nyt, vuonna 2015, se on yksi nopeimmin kasvavista talouksista koko maailmassa. Pitkän sodan jälkiä korjataan rakentamalla teitä, siltoja, kouluja ja klinikoita eri puolille maata.

Kotiinpalaajien kylissä on kertomus kahden papin matkasta Angolan menneisyyteen, tähän päivään ja tulevaisuuteen. Niin sotaa paenneet kuin sen jalkoihin jääneet kertovat tarinaansa. Kuoppala tarjoaa kirjassaan omien kokemustensa lisäksi tietoa Angolan historiasta, heimojen rituaaleista ja nykyisistä elinolosuhteista, kun viimeisetkin sotaa paenneet ovat palaamassa miinoista raivattuihin kotikyliinsä.

Ossi Kuoppala on pitkän linjan lähetystyöntekijä, joka on työskennellyt Botswanassa, Kolumbiassa ja Angolan naapurimaassa Namibiassa.

***

Kirja on myynnissä Suomen Lähetysseuran Basaarissa,  (32 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lisätietoja:

Ossi Kuoppala, ossi.kuoppala@felm.org, p. 046 556 7972 tai

kustannuspäällikkö Pirre Saario, pirre.saario@suomenlahetysseura.fi, p. 020 712 7269.