Lähetysseuran uusin kirja: lähetyslääkäri Kuku Luise seikkailee Kashonamaalla

Sarjakuva-albumi Kuku Luise on kunnianosoitukseni kuku Selma Rainiolle ja muille lähetyslääkäreille

Kuku Luise (Suomen Lähetysseura 2011) on kotkalaisen kuvataiteen lehtorin Martti Pentin kuudes Esra Elovainio -albumi. Sarjakuva kertoo lähetyssaarnaaja Esra Elovainion ja tämän kumppaneiden elämästä kuvitteellisella Kashonamaalla, joka muistuttaa hämmästyttävästi 1900-luvun alun Ambomaata.

Martti Pentti kuvaa lähetystyön historiaa tarkkanäköisesti ja suurella sydämellä. Sarjassa ovat aiemmin ilmestyneet albumit Afrikan aava santa (1991), Kotimaata kohden (1993), Piskuinen lauma 1997, Oppia ikä kaikki (2002) ja Lehdessä luki (2007).

Martti Pentin Esra Elovainio -sarjakuvaa on julkaistu Suomen Lähetysseuran aikakauslehdessä Lähetyssanomissa vuodesta 1981 alkaen. Sarjakuvan päähahmo on vilpitön ja hyväntahtoinen lähetyssaarnaaja Esra Elovainio, jonka perhe, työtoverit ja kashonamaalaiset ystävät tulevat lukijoille tutuiksi.

Kuku (”isoäiti”) Luise on Kashonamaalle lähetetty tomera lähetyslääkäri, joka saavuttaa pian toiminnallaan paikallisen väestön luottamuksen. Hänen hahmonsa viittaa legendaariseen Ambomaalla toimineeseen lääkäriin Selma Rainioon (1873–1939), joka perusti alueen väestölle merkittävän ja yhä toiminnassa olevan Onandjokwen sairaalan.

”Sarjakuva-albumi Kuku Luise on kunnianosoitukseni kuku Selma Rainiolle ja muille
lähetyslääkäreille, joista monet ovat olleet sinnikkäitä ja taitavia naisia. Hahmossa on aineksia myös lapsuuteni Ambomaan suomalaisista sairaanhoitajista”, Namibiassa syntynyt Martti Pentti paljastaa.

Kuku Luise -albumia myydään Suomen Lähetysseuran Basaarissa (hinta 11 euroa) sekä hyvin varustetuissa kirjakaupoissa.

Lisätietoja: Martti Pentti, p. 050 918 1251, martti.pentti@kotka.fi, kustannusjohtaja Minna Saarelma-Paukkala, p. 050 352 2068, minna.saarelma@mission.fi.