Lähetysseuran ulkomaantyö palautumassa normaaliksi – Työalueille on päästy palaamaan

Koronapandemian alussa valtaosa Lähetysseuran ulkomaantyöntekijöistä joutui palaamaan Suomeen. Nyt lähes kaikille työalueille on päästy takaisin, ja esimerkiksi Thaimaassa haaveillaan seurakuntalaisten tapaamisesta kasvokkain.

Nepalissa maanviljelijät kokoontuvat turvavälein.
Lähetysseuran ulkomaantyö on jatkunut läpi pandemian. Esimerkiksi Nepalissa maanviljelijöiden koulutuksia on järjestetty turvavälein. Kuva: Mimosa Hedberg.

Kun koronapandemia iski keväällä 2020, Lähetysseura evakuoi kiireellisesti maailmalta 37 työntekijää perheineen ja vähitellen myös muut työntekijät palasivat Suomeen. Lähes 70 työntekijästä vain seitsemän jäi ulkomaille.

Vähitellen työalueille on päästy karanteenien kautta ja koronarokotusten ansiosta palaamaan. Tällä hetkellä ulkomailla on 44 työntekijää, ja tämän kuun aikana työntekijöitä on lähdössä lisää.

Koronatilanne ja rajoitukset muuttuvat työalueilla nopeasti. Esimerkiksi Hongkongiin pääsi jokin aika sitten vain oleskeluluvalla. Työntekijät pääsivät palaamaan Hongkongiin vajaa kuukausi sitten, mutta heiltä vaadittiin kahden viikon karanteeni.

Lähetysseuran työ on fyysisestä poissaolosta huolimatta jatkunut läpi pandemian. Paikallisia kirkkoja on tuettu tekemään työtä uudella tavalla ja hyödyntämään digitaalisia mahdollisuuksia, kehitysyhteistyö- ja diakoniahankkeita on muunnettu vastaamaan korona-ajan tarpeisiin, hankematkoja on tehty virtuaalisesti ja esimerkiksi koulutuksia järjestetty etäyhteyksin.

”Lähetysseuran ja sen yhteistyökumppanien työntekijät eri puolilla maailmaa sopeutuivat yllättävän nopeasti koronapandemian muuttamaan arkeen. Alkuperäisiä työ- ja matkasuunnitelmia muutettiin usein hyvin lyhyellä varoitusajalla ja erilaisten digitaalisten sovellusten avulla oltiin yhteydessä syrjäisimpiinkin maailmankolkkiin. Tämänkaltainen mukautuvuus yllättävissä tilanteissa on jatkossakin Lähetysseuran työn arkipäivää, eikä se onnistuisi ilman työntekijöiden vahvaa ammattitaitoa ja eri kontekstien tuntemista”, ulkomaantyön johtaja Tero Norjanen kertoo.

Hän kiittää Lähetysseuran työntekijöitä, jotka tekevät työtä suurella sydämellä.

Kirsi Salmela koki pandemia-ajan Thaimaassa

Keväällä 2020 seitsemän työntekijää jäi perhesyiden, elämäntilanteiden tai muiden esteiden vuoksi työalueille. Yksi heistä oli Thaimaassa työskentelevä nuoriso- ja diakoniatyön asiantuntija Kirsi Salmela. Hän näki, miten Thaimaa sulki Suomen tavoin rajojaan, jotta koronatartunnat saatiin minimoitua.

Kirsi oli siis jonkun aikaa ainoa Lähetysseuran työntekijä maassa. Se tarkoitti sitä, että hän hoiti kaikkea sitä, mitä maassa paikan päällä piti tehdä.

”Aika on ollut monin tavoin raskasta. Se on opettanut paljon epävarmuuden sietokykyä ja muutosten keskellä elämistä. Itse olen oppinut paljon omasta kyvystäni selvitä jatkuvasti muuttuvien epämääräisten tilanteiden keskellä hoitaen kaikenlaisia tehtäviä, joita on ollut tarpeen tehdä”, Kirsi kuvaa.

Koronarokotukset käynnistyivät Suomessa viime vuoden joulukuussa. Thaimaassa rokotukset päästiin aloittamaan vasta kuukausia myöhemmin kevään lopulla. Thaimaan rokotustilanne laahaa siksi jäljessä. Uutistoimisto Reutersin tietojen mukaan kaksi rokotetta on saanut noin 36 prosenttia thaimaalaisista, kun Suomessa kaksi rokotusta on saanut noin 67 prosenttia koko väestöstä.

Muihin työalueisiin verrattuna Thaimaan rokotustilanne on silti varsin hyvä. Esimerkiksi, Angolassa, Etiopiassa, Namibiassa ja Senegalissa kaksi rokotetta on saanut alle 10 prosenttia väestöstä. Esimerkiksi Nepalissa vasta-aineita on kuitenkin löydetty jo lähes 70 prosentilta väestöstä, eli suuri osa ihmisistä on saanut suojan koronaa vastaan taudin sairastamalla.

Edelleen runsaasti tartuntoja

Viime kesänä Kirsikin pääsi viimein käymään Suomessa, ja nyt lokakuun alussa hän palasi Thaimaahan kolmen kuukauden tauon jälkeen. Thaimaahan ovat päässeet palaamaan myös viisi muuta Lähetysseuran työntekijää.

Thaimaassa on edelleen runsaasti koronatartuntoja. Tartuntoja voi olla päivässä yli 10 000. Määrä ei kuitenkaan kuvaa todellista pandemiatilannetta, sillä testaus ei ole laajamittaista.

Koululaiset käyvät yhä etäkoulua, mutta ainakin 100 000 lasta on tämän mahdollisuuden ulkopuolella, koska heillä ei ole internetyhteyttä. Maassa on voimassa maskipakko kaikkialla kotioven ulkopuolella.

”Haastavaa on ollut etäisyys, joka ihmisten välille on tullut. Etäyhteydet eivät todellakaan korvaa lähiyhteyksiä, mutta etäyhteyksien käytön opettelusta on varmasti hyötyä jatkossakin. Tämä aika on opettanut arvostamaan lähiyhteyksiä ja yhdessä tekemistä”, Kirsi kertoo.

Hän toivoo, että loppuvuodesta pääsisi tapaamaan työkavereita ja seurakuntalaisia kasvokkain ja vierailemaan seurakunnissa ympäri maata.