Lähetysseuran työ Venäjällä päättyy suunnitellusti

Lähetysseuran työ on tuottanut pysyviä tuloksia: esimerkiksi Kazanin seurakunta sekä Dikoni- ja Každyj-säätiöt tulevat nyt toimeen omillaan. Lasten turvakotia pitävä Dikoni-säätiö on saanut uusia rahoituslähteitä ja työ jatkuu.

Albaan ja stolaan pukeutunut pappi puhuu jumalanpalveluksessa, taustalla hirsiseinää, papi edessä striimauslaitteet
Lähetysseuran työ Venäjällä on viimevuosina painottunut seurakuntien omaehtoisuuden vahvistamiseen. Korona-aikana kaikkiin Keski-Venäjän seurakuntiin hankittiin myös välineet jumalanpalvelusten ja muiden tilaisuuksien striimaamiseen verkossa. Kuvassa Syktyvkarin seurakunnan kirkkoherra Pavel Ananjev. Kuva Andrey Heikkilä.

Lähetysseuran työ Venäjällä on loppumassa tänä vuonna suunnitelmien mukaisesti. Käytännössä rahallinen tuki loppui jo aiemmin tänä vuonna Venäjälle Ukrainan sodan vuoksi asetettujen pakotteiden takia. Lähetysseura ilmoitti jo vuonna 2017, että se aikoo lopettaa Euroopan-työnsä – työn Venäjällä, Virossa ja Ranskassa – kuluvan strategiakauden eli vuoden 2022 loppuun mennessä.

Tukea ja tuettavia kohteita Venäjällä on asteittain vähennetty vuosittain, loppuvaiheessa mukana ovat olleet vielä Uralin rovastikunnan seurakunnat Keski-Venäjällä, Segežan seurakunta Karjalassa sekä Dikoni-säätiö Viipurissa ja vammaisten lasten parissa toimiva Každyj-säätiö Pietarissa. Työn painopiste on viime vuodet ollut nimenomaan seurakuntien ja säätiöiden taloudellisen ja hallinnollisen itsekannattavuuden kehittämisessä.

Lähetysseuran työ Venäjällä alkoi vuonna 1994. Siitä aina vuoteen 2018 asti Lähetysseuralla oli merkittävä rooli erityisesti Inkerin kirkon teologisen koulutuksen kehittämisessä; Teologiseen instituuttiin Kelttoon rakennettiin tiloja sekä lähetettiin opettajia ja opiskelijoita tuettiin stipendirahaston kautta.

Vuosien kuluessa Lähetysseura on ollut mukana myös kirkon hallinnon kehittämisessä sekä perhe-, nuoriso- ja diakoniatyössä. Lähetysseura on luovuttanut kirkolle myös useampia asuntoja Pietarissa ja Keltossa.

Venäjällä työskennelleet Andrey ja Christina Heikkilä aloittivat elokuussa uusissa tehtävissään Lähetysseuran palveluksessa Kolumbiassa, mutta Andrey käyttää vielä osan työajastaan Venäjän-työn loppuunsaattamiseksi.

Mustiin t-paitoihin pukeutunut nainen ja mies, suomalainen aviopari, takana Kolumbian vihreää kasvustoa
Andrey ja Christina Heikkilä ovat työskennelleet Venäjällä viimeiset 13 vuotta. Elokuussa he siirtyivät ihan uudelle mantereelle, Latinalaiseen Amerikkaan, jossa Lähetysseura toimii Kolumbiassa, Boliviassa ja Venezuelassa. Andreyn työ on edelleen paikallisten kirkkojen talouden ja hallinnon tukemista, ja Christina työskentelee Lähetysseuran hankkeiden parissa. Kuva Anna Lundén.

”Pidän yhteyttä seurakuntiin, kirkkoherroihin ja talousihmisiin. Käymme läpi työn tuloksia ja hiomme tulevaisuuden suunnitelmia, jotta seurakunnat voisivat jatkaa taloutensa ja hallintonsa vahvistamista itsenäisesti. Toivoa antavat ne muutokset, joita olen nähnyt erityisesti Kazanin seurakunnan sekä molempien säätiöiden toiminnassa. Ne seisovat nyt omillaan”, sanoo Andrey hyvillä mielin.

Keski-Venäjän seurakunnat, joiden kanssa Heikkilät ovat työskennelleet, ovat hyvin erilaisia, ja ne ovat tarvinneet apua erilaisissa asioissa.

”Yhdessä seurakunnassa on tarvittu tukea liiketoiminnan kehittämiseen, toisessa olemme auttaneet vuokratuloja tuottavan kiinteistön korjaamisessa, kolmannessa olemme kehittäneet hallintoa”, Christina kuvailee.

Erityisen hyviä uutisia saatiin keväällä Dikoni-säätiöltä. Viipurissa lasten turvakotia pitävän ja heikossa asemassa olevia perheitä auttavan säätiön työ on saanut tunnettuutta ja arvostusta laajemminkin, mutta erityisesti Leningradin alueella. Se on jo ennestään onnistunut kasvattamaan kotimaista varainhankintaansa ja kun ulkomainen tuki loppui kokonaan Venäjälle asetettujen pakotteiden takia, lupasivat paikallisviranomaiset oma-aloitteisesti taata Dikonin työn jatkumisen.

Päätös Euroopan-työn lopettamisesta tehtiin siksi, että Lähetysseura haluaa uudella strategiakaudella keskittää toimintansa entistä enemmän kaikkein köyhimpien ja syrjäytettyjen pariin alueille, joissa kristittyjä on vähän.

Punatiilinen oppilaitos, teologinen instituutti Keltossa, Venäjällä
Lähetysseuralla on ollut merkittävä rooli erityisesti Inkerin kirkon teologisen koulutuksen tukemisessa. Teologiseen instituuttiin Kelttoon rakennettiin tiloja sekä lähetettiin opettajia ja opiskelijoita tuettiin stipendirahaston kautta.