Lähetysseuran tukea mennyt Luterilaisen maailmanliiton kautta Kathmanduun ja lähialueille

Kathmandussa satakunta paikallista vapaaehtoista auttaa Luterilaisen maailmanliiton omia työntekijöitä. He pakkaavat muun muassa avustuspakettiin tulevia ruokatarvikkeita. Kuva: Heikki Takko

Luterilaisen maailmanliiton Nepalin-yksikkö on jakanut tähän mennessä katastrofiapua yli 800 perheelle Kathmandussa, Lalitpurissa ja Bhaktapurissa. Maanjäristyksen tuhot ovat Kathmandun laakson pahimmat näillä alueilla. Apupaketti sisältää teltan, huovan ja ruokaa.

“Työskentelimme alussa valtion pystyttämissä leireissä, mutta kun näimme, että myös ihmisten itse pystyttämissä leireissä oli paljon avuntarvitsijoita, autamme myös näissä leireissä asuvia”, kertoo Luterilaisen maailmanliiton hätäapukoordinaattori Gopal Dahal.

Maanjäristystä seuraavina päivinä Kathmandussa oli pulaa avustustarvikkeista, mutta LML laajensi nopeasti avunsaantikanaviaan Intiaan, ja tarvikkeiden saanti on turvattu niin, että apua voidaan jakaa laajemmalti.

Kathmandussa satakunta paikallista vapaaehtoista auttaa maailmanliiton omia työntekijöitä.

“Heitä on tullut joka puolelta”, Dahal kertoo. ”Joukossa on yliopisto-opiskelijoita, koska opiskelu on keskeytetty, lisäksi on yksityisiä ja jopa hallituksen työntekijöitä.”

”Vapaaehtoiset avustavat Lalitpurissa ja Bhaktapurissa sekä Kathmandun toimistollamme, jossa pakkaamme avustustarvikkeet. Jokaisessa paketissa on 2 kiloa riisiä, kuusi nuudeleista tehtyä valmisruokaa, kaksi keksipakettia, teltta ja huopa. Keksit on lisätty vanhuksille ja lapsille annettavaan pakkaukseen, koska he eivät voi syödä valmisruokaa.”

Nyt Luterilaisen maailmanliiton Nepalin-yksikkö on lähettänyt ryhmiä kartoittamaan avun tarvetta maaseudulle Sindhupalchowkin, Dhadingin, Kavran ja Gorkhan lääneihin, jotka sijaitsevat Kathmandun koillis- ja luoteispuolella. Joillekin alueille pääsee vain helikopterilla.

Nepalia kohtasi lauantaina 25.4. maanjäristys, jonka voimakkuus oli 7,8 magnitudia. Sen keskus oli n. 80 kilometriä Kathmandusta länteen.

Lähetysseura tukee Luterilaisen maailmanliiton Nepalin-toimiston hätäaputyötä 100 000 eurolla. Sen lisäksi Lähetysseura tukee paikallisia omia yhteistyökumppaneita 150 000 eurolla.

Lähetysseura lähetti 150 000 euroa katastrofiapua Nepalin yhteistyökumppaneille

Lähetysseuran kumppani antaa apua maanjäristyksen aiheuttamista traumoista kärsiville Nepalissa

Lahjoita netissä

Voit lahjoittaa myös näin:

Tilille FI60 8179 9710 0312 86 kirjoita viestikenttään AUTA

Soita numeroon 0600 11320 (puhelun hinta 20,28 e + pvm.)

Lähetä tekstiviesti AUTA5 (5 e) tai AUTA10 (10 e) numeroon 16155