Lähetysseuran toiminnanjohtaja siirtyy toisiin tehtäviin

Lähetysseuran toiminnanjohtaja Rolf Steffansson on irtisanoutunut ja aloittaa syksyllä työt Espanjassa Aurinkorannikon pappina. Uuden toiminnanjohtajan haku käynnistyy lähiviikkoina.

Rolf Steffansson. Kuvaaja: Sami Mannerheimo.

Lähetysseuran toiminnanjohtaja vaihtuu syyskuussa, kun nykyinen toiminnanjohtaja Rolf Steffansson siirtyy uusiin tehtäviin. Steffansson on valittu Aurinkorannikon papin tehtävään, ja hän aloittaa työssään Espanjan Andalusiassa 1. syyskuuta.

”Lähtööni ei liity mitään dramatiikkaa. Olen ollut Lähetysseurassa töissä lähes 30 vuotta, joista viimeiset viisitoista vuotta johtotehtävissä. Nämä ovat olleet ainutlaatuisia ja työkokemuksen kannalta rikkaita vuosia: olen saanut tehdä mielekästä ja opettavaa työtä. Olen kuitenkin jo pidemmän aikaa tiennyt, että haluan kehittyä kirkon perusmissiossa, seurakuntatyössä, ja haluan vielä kokea yhden työkauden maailmalla. Näistä syistä innostuin Aurinkorannikon papin tehtävästä. Pappina ajattelen, että sisäinen ja ulkoinen kutsumus vievät uusiin haasteisiin, joissa saan vielä aloittaa uuden oppimista”, Steffansson sanoo.

Steffansson, 58, on työskennellyt Lähetysseurassa vuodesta 1994 lähtien, poikkeuksena vuodet 2006–2008, jolloin hän oli työvapaalla ja toimi Pernajan seurakunnan kirkkoherrana. 1994–2006 hän toimi Lähetysseuran ulkomaantyössä Tansaniassa muun muassa aluepäällikkönä. Lähetysseuran ulkomaantyön johtajana Steffansson aloitti 2008, ja vuosina 2014–2017 hän työskenteli toiminnanjohtajan sijaisena ja varatoiminnanjohtajana. Lähetysseuran toiminnanjohtajana Steffansson on työskennellyt vuoden 2018 alusta lähtien. Toiminnanjohtajan tehtävässä hän jatkaa tämän vuoden elokuun loppuun saakka.

Steffansson on kirkolliskokouksen pappisedustaja Porvoon hiippakunnasta sekä Helsingin seurakuntayhtymän yhteisen kirkkovaltuuston ja kirkkoneuvoston jäsen. Hän on osallistunut Kirkkojen maailmanneuvoston, Luterilaisen maailmanliiton ja ACT-allianssin työskentelyyn.

”Rolf Steffansson on toiminut pitkään ja ansiokkaasti Lähetysseurassa eri tehtävissä. Hallituksen ja toiminnanjohtajan yhteistyö on ollut oman kokemukseni mukaan sujuvaa ja toimivaa. Haluan tässä yhteydessä lausua hänelle lämpimät kiitokset Lähetysseuran ja samalla kirkon lähetystyön puolesta – ja toivottaa Jumalan siunausta uuteen tehtävään”, sanoo Lähetysseuran puheenjohtaja Simo Peura.

Lähetysseuran uuden toiminnanjohtajan haku käynnistyy lähiviikkoina.

”Seuraajalleni on tarjolla näköalapaikka maailmanlaajuiseen kirkkoon ja sen missioon. Lähetysseuralla on innostava verkosto, jossa näkyy elinvoimainen kirkko, joka kasvaa ja vaikuttaa toivon puolesta maailmassa”, sanoo Steffansson.