Lähetysseuran toiminnanjohtaja Seppo Rissanen teologisessa symposiumissa: Vihapuhe ja vetäytyminen ekumeniasta häivyttävät kristittyjen todistuksen

Lähetysseuran kumppanuuskonsultaatioon Päiväkumpuun kokoontui edustajia seitsemästätoista kirkosta. Kuva Kirsi Elo

Valtakunnallisten kesäjuhlien yhteydessä teologisessa symposiumissa 12.6. julkistetaan Suomen Lähetysseuran teologinen asiakirja Elämään ja oikeudenmukaisuuteen. Se määrittelee toiminnan teologisen perustan ja yhteistyön periaatteet.

Symposiumissa käsiteltiin lähetystyön teologiaa sekä uskontoa ja politiikkaa. Symposiumissa puhuivat muun muassa kirkkohallituksen kansliapäällikkö Jukka Keskitalo, Lapin yliopiston yliopistonrehtori Mika Luoma-Aho ja nepalilainen sosiaalityön johtaja Bhibin Shakya.

Toiminnanjohtaja Seppo Rissanen painotti, että Kristuksen maailmanlaaja kirkko ei ole joukko kansallisia kirkkoja eikä kansojen kirkko, vaan yksi Jumalan kansa kaikkialla maailmassa.

Hän otti kantaa myös vihapuheiden levittämiseen. Samasta ongelmasta kertoo myös ekumenian väheneminen. Hän totesi, että johonkin kansanryhmään kohdistuvaa väkivaltaa edeltää ihmisarvon riistäminen puhein ja halventavin nimityksin.

”Vihapuheiden levittäminen toisista ja sen hyväksyminen kirkollisissa yhteyksissä jatkuu. Meidän kristittyinä tulee olla hyvin tarkkoja siinä, miten puhumme lähimmäisistä. Samoin ekumenian heikkeneminen kirkkojen välisissä suhteissa vaikuttaa Kristuksesta ja Jumalan rauhan valtakunnasta kertovan todistuksemme aitouteen ja uskottavuuteen.”

Kirkkoja velvoittavat lisäksi Jeesuksen omat sanat häneen uskovien ykseydestä ja yhteydestä.

”Rauhan tuominen kuuluu jokaiselle kristitylle, koska sitä ei voi erottaa sovituksen sanomasta.  Meidän on hyväksyttävä toinen toisemme ilman sosiaalisia ehtoja. Rauha ja sen puolesta toimiminen eivät ole vain maalliseen järjestelmään kuuluvaa asiaa. Se on syvästi hengellinen ulottuvuus ja osa kirkon missiota.

Lisätietoja: viestintäpäällikkö Paula Laajalahti p. +358 43 824 2153

Teologinen asiakirja on perjantaista 12.6. lähtien verkossa osoitteessa: http://suomenlahetysseura.fi/teologiset_periaatteet