Lähetysseuran Tasaus-kampanja huipentuu monien tapahtumien siivittämänä syyspäiväntasaukseen

Lähetysseuran Tasaus-kampanjan annetaan Nepalin vammaisille ja daliteille mahdollisuuden parantaa omia elinolojaan

Lähetysseuran Tasaus-kampanja huipentuu syyskuussa lukuisiin Tasaus-tapahtumiin ympäri Suomea. Lähetysseuran vuotuisen Tasaus-kampanjan kohteena on vuonna 2011 ollut Nepal ja maan miljoonien alakastisten, eli dalitien, ja vammaisten ihmisoikeuksien edistäminen. Yhteiskunnan rakenteissa sitkeästi elävät ennakkoluulot jättävät nämä syrjityt väestöryhmät ilman koulutusta, terveydenhoitoa, toimeentuloa ja ihmisarvoa.

Tasaus-tapahtumat tuovat Nepalin ja kansainvälisen vastuun kysymykset lähelle ihmisiä

Suomen Lähetysseura yhdistää voimansa Reilun Kaupan edistämisyhdistyksen kanssa Lempäälän Ideaparkissa pidettävillä reilun kaupankäynnin messuilla 19. – 21.9. klo 12 – 19 sekä Ideaparkin keskusaukiolla 21.9. klo 10–13 järjestettävässä Tasaus-foorumissa, jossa asiantuntijat keskustelevat yksityisten ihmisten ja yritysten kansainvälisestä vastuusta.

23.9. klo 9.00–18.30 Helsingin Rautatientorin Asema-aukiolle nousee Tasaus-teltta, josta löytyy nepalilainen kivityömaa, teetarjoilua, asiakaskilpailu sekä mahdollisuus riksa-ajeluun. Seurakuntanuoret kampanjoivat samalla paikalla ”Ääni äänettömille”-vetoomuksellaan dalitien virallisen olemassaolon puolesta. Monilla daliteilla ei ole henkilöpapereita, eikä heitä siksi ole virallisesti olemassa. Musiikista vastaa Idän Ihmeet.

Tasaus-päivänä 23.9. tapahtuu myös Jumbossa klo 13–20. Seuraavana päivänä, 24.9., järjestetään Sellon kauppakeskuksessa pienimuotoinen Tasaus-tapahtuma klo 12–15.

Helsingin rautatieaseman Vestibyyli-näyttelytilassa on 19.9.–24.9. esillä Joanna Lindénin ja Salla Matilaisen värikäs valokuvakertomus dalitien arjesta nyky-Nepalista.

Taistelu dalitien ihmisoikeuksien parantamiseksi jatkuu Stop Caste Discrimination! -seminaarilla eduskunnan pikkuparlamentin kansalaisinfossa 28.9. klo 8.30–12.15. Puhujavieraina mm. kansainvälisen dalit-verkoston puheenjohtaja Rikke Nöhrlind.

Vaikuta kirjoittamalla verkkovetoomus

Kampanjan verkkosivuille avautuu 19.9. verkkovetoomuksen kirjoittamisen mahdollisuus. Vetoomus lähtee suoraan kehitysministeri Heidi Hautalalle, ja siinä vedotaan Suomea pitämään dalitien ihmisoikeudet ja syrjinnän kieltävän lainsäädännön toimeenpano johdonmukaisesti esillä Nepalin valtion kanssa käymässään dialogissa. Vetoomuksessa toivotaan myös, että Suomen valtion myöntämä tuki Nepalille arvioitaisiin säännöllisesti dalitien oikeuksien toteutumisen kannalta. Vetoomuksen suosiota siivittämään Lähetysseura aloittaa myös ”Ääni äänettömille” -Facebook-kampanjan, jossa julkisuuden henkilöt lahjoittavat Facebook-profiilinsa Nepalin dalitin käyttöön.

Tasaus-kampanja syntyi vuonna 1992 kevät- ja syyspäiväntasauksen innoittamana. Valo jakaantuu maailmassa tasan kaksi kertaa vuodessa, mutta elämisen edellytykset eivät koskaan. Siksi tarvitaan hyvinvoinnin tasaamista. Lähetysseuran Tasaus-kampanjan keräystuotolla Lähetysseura antaa Nepalin vammaisille ja daliteille mahdollisuuden parantaa omia elinolojaan, päästä terveydenhuollon piiriin, kehittää elinkeinojaan ja taistella ihmisoikeuksiensa puolesta.

Anna ääni äänettömille – tutustu Tasaus-kampanjaan: www.tasaus.fi.

Suomen Lähetysseura 6.9.2011